2019 belooft weer een druk jaar te worden voor de motorindustrie. Vanaf 1 januari 2020 treden immers de Euro 5-emissienormen voor motorfietsen in werking. Dat betekent nog strengere emissienormen, die aan een aantal motorconfiguraties weleens de definitieve doodsteek zouden kunnen geven.
Eerst even op een rijtje zetten wat de nieuwe Euro 5-emissienormen inhouden:
Uitstoot van koolmonoxide: 1.00 gram/km (Euro 4: 1,14 gram/km)
Uitstoot van koolwaterstoffen: 0.10 gram/km (Euro 4: 0,17 gram/km)
Uitstoot van stikstofoxiden: 0,06 gram/km (Euro 4: 0,09 gram/km)
Diagnose-apparatuur: OBD2 verplicht (Euro 4: OBD1 verplicht)
Houdbaarheidstermijn: Gehele levensduur (Euro 4: 20.000 km)
Evaporatietest: Verplicht (Euro 4: verplicht)
Dat betekent dus dat koolmonoxide (-12,3%), koolwaterstoffen (-33,3%) en stikstofoxiden (-60%) verder fors gereduceerd moeten worden, dat de diagnose-apparatuur om de uitstootnormen in de gaten te houden geoptimaliseerd moet worden en dat een motorfiets levenslang (ipv 20.000 km) aan al deze eisen moet voldoen. Een behoorlijk eisenpakket dus.
Al deze normen betekenen flink wat werk voor de constructeurs van motorfietsen en dat wil ook zeggen dat de ontwikkeling van een motorblok (nog) meer tijd zal vergen. Dus gaan constructeurs één en hetzelfde blok in zoveel mogelijk verschillende modellen inzetten. Zo bouwt bv. BMW Motorrad z’n iconische boxerblok zowel in de R 1250 GS (Adventure), als in de R 1250 RT en de R 1250 R en de R 1250 RS in. Op enkele afsteldetails na, is het boxerblok in alle modellen nagenoeg gelijk. Vreemd genoeg betekenen de nieuwe emissienormen in dit geval ook dat de cilinderinhoud moest toenemen van 1170 tot 1254 cc