Het is bijna 30 jaar geleden dat, op 3 april 1988, de allereerste race van het WK Superbike op het Britse circuit van Donington Park plaats vond. Die allereerste meeting werd gewonnen door de Italiaanse rijder Davide Tardozzi, op een Bimota YB4EI-R fabrieksmachine. Meteen leek het of Tardozzi daardoor een eerste stap richting wereldtitel had gezet en dat met de door een 750 cc Yamaha viercilinder motor aangedreven machine van een kleine Italiaanse fabriek. Maar na een crash in de tweede race van die dag, zou Tardozzi geen punten scoren voor het dagklassement. Een dagklassemenent dat in die allereerste WK Superbike-meeting nog door de gezamenlijke resultaten van beide races werd bepaald - net als in de Motorcross. Deze anomalie in het kersverse WK Superbike-reglement werd onmiddellijk aangepast voor de volgende ronde, maar de puntenverdeling van Donington Park bleef evenwel behouden. Uiteindelijk zou dit bureaucratisch euvel ervoor zorgen dat zowel Tardozzi en Bimota van de wereldtitel, die ze eigenlijk verdienden, verstoken bleven. Nadat Tardozzi in de voorgaande ronden vijf races had weten te winnen - twee meer dan om het even welke andere rijder - ging Tardozzi als WK-leider naar de laatste race van 1988 in Nieuw-Zeeland. Daar zou Tardozzi reeds in de opwarmronde ten val komen en niet meer verder kunnen rijden, waardoor hij de titel op een dienblaadje aan Fred Merkel gaf. De tragere, maar meer regelmatige Amerikaan won zo, op z'n Rumi Honda RC30, de allereerste WK Superbike-titel.
Wegbereider
Deze gebeurtenis was niet alleen een persoonlijk drama voor Tardozzi en het kleine Bimota, maar ook onfair omdat de Yamaha-aangedreven YB4EI met z'n brandstofinjectie de weg had geëffend voor de komende generaties sportmotoren van veel grotere en rijkere constructeurs, en dan doelen we vooral op de Japanse merken. De straatversie van de YB4EI werd tijdens het Salon van Milaan (EICMA) van 1987 gelanceerd en was het werk van Bimota's vooruitziende projectleider Federico Martini. De carburator-versie van deze motorfiets had eerder dat jaar, in handen van Viriginio Ferrari, de TT F1-wereldtitel van Joey Dunlop en Honda ontfutseld. Tardozzi campagne in het allereerste WK Superbike was dan ook een herkenning van Bimota's succesvolle inspanningen om de grenzen van de motorfiets-technologie te verleggen, alvorens de resultaten daarvan aan de klanten af te leveren en wel in de vorm van een straatracer met lichten. Voor de gelukkige eigenaren van de 317 YB4EI - waarvan 19 exemplaren in de YB4EI-R competitieversie - die tussen 1987 en 1989 werden afgeleverd - , zette de machine een nieuwe standaard in zake handelbaarheid en beheersbaarheid.