Aan het begin van de jaren 80 verdeelden Europese en Japanse merken de dikke koek, die de motorcrossmarkt toen was, onder mekaar. Bij de Japanners was de hoofdrol voor Suzuki weggelegd en in mindere mate ook voor Yamaha. Kawasaki en vooral Honda waren nog betrekkelijk nieuw, maar keken niet lang de kat uit de boom. Langs Europese zijde had je een aantal grote spelers zoals Husqvarna, KTM, Maico en Puch. Maar ook kleinere Franse, Italiaanse en Spaanse constructeurs zoals Aprilia, Beta, Cagiva, Montesa, Portal, SWM en TGM.
Deze Europese constructeurs zouden tijdens de eerste jaren van het decennium ondervinden dat het de Japanners menens was in de Motorcross. Dankzij hun veel grotere omzetten konden de Japanse constructeurs meer investeren in de ontwikkeling van de machines - iets wat voor een stuk ook in Californië gebeurde - en een veel agressievere sportpolitiek voeren. Met andere woorden de Japanners begonnen niet enkel meer geavanceerde crossmotoren te bouwen dan de Europeanen, maar zetten er ook nog eens betere rijders op om resultaten te boeken in de GP's.
Het ging dan ook plots razendsnel met de ontwikkeling van de crossmotor. Hieronder hebben we alvast vijf opmerkelijke exemplaren uit de 80's op een rijtje gezet.