Yamaha is , in tegenstelling tot de andere Japanse constructeurs, altijd al een voortrekker geweest als het op productieversies van baanbrekende motorfietsen aankwam. Denken we daarbij maar aan modellen zoals de GTS1000 met fuseebesturing, de viertakt YZ400F crossmotor en de WR450F 2-Trac tweewielaangedreven enduromachine. Van die drie voorgenoemde modellen werd eigenlijk alleen de middelste een verkoopstopper. Zodanig zelfs dat alle Japanse fabrikanten op termijn naar hun crossgamma volledig naar viertakt-krachtbronnen switchten - op Yamaha zelf dat tot op vandaag nog steeds tweetakt crossmotoren bouwt en verkoopt.
Kortom, bij Yamaha durven ze 'out of the box' te denken. Uit de Yamaha-persconferentie op het Brusselse Motorsalon bleek evenwel dat de productie van de Niken in een eerste fase maar met mondjesmaat zal verlopen. Yamaha wil niet opnieuw dezelfde fout als met de GTS1000 en de WR450F 2-Trac maken.
Leaning Multi Wheel
Op de Tokyo Motor Show van 2015 presenteerde Yamaha voor het eerst de blauwdruk voor de huidige Niken. Onder de benaming MWT-9 - presenteerde Yamaha een zogenaamde 'Multi-Wheel'-versie van de MT-09. Toen klonk het al dat die MWT-9 een 'Cornering Master' (een meester in het bochtennemen) was. Ook de term 'LMW' viel toen voor het eerst. LMW staat voor 'Leaning Multi-Wheel' en wijst op de hellingshoek (tot 45°) die de voortrein die de huidige Niken aankan. In datzelfde jaar 2015 commercialiseerde Yamaha met de Tricity voor het eerst een driewielige scooter, de Tricity 125.