10 motorfietsen voor 2019: 3. BMW R 1250 GS

Aan de vooravond van de veertigste verjaardag van het model gaf BMW Motorrad ‘de GS’ een flinke update. Zes jaar nadat de zware boxermotor van BMW’s succesmodel eindelijk waterkoeling had gekregen, werd het iconische blok opnieuw onder handen genomen. Niet dat de GS 6 jaar ter plaatse was blijven trappelen want ieder modeljaar verfijnde BMW Motorrad wel iets aan de legendarische motorfiets. Dat moest ook wel want een bestseller als de GS kan alleen die toppositie behouden als hij relevant blijft.

Na een tussentijdse update voor modeljaar 2017, werd de GS twee jaar later écht grondig aangepakt. De cilinderinhoud steeg van 1170 cc naar 1254 cc. Een zet die ook het vermogen deed stijgen (van 125 pk) naar 136 pk aan 7.750 opm. De toename van het koppel was nog indrukwekkender, dat steeg immers van 125 Nm naar 143 Nm.

BMW Motorrad pakte het befaamde boxerblok nog op een aantal andere punten aan. Zo werd de olietoevoer verbeterd, werd de uitlaatlijn hertekend en kreeg de nokkenas een getande ketting. Maar de belangrijkste innovatie is wel de toepassing van de nieuwe ShiftCam-technologie waardoor het boxerblok een variabele kleptiming krijgt.

De BMW R 1250 GS in de Black storm metallic-basiskleurstelling.

Om de leiderspositie van de GS, in de premium-divisie van het allroad-segment, moest BMW Motorrad rekening houden met concurrenten zoals de Ducati Multistrada 1260, De KTM 1290 Superadventure S en de Triumph Tiger 1200 XR. En dan hebben het niet zozeer over de prestaties van de krachtbronnen als wel over de standaarduitrusting van deze modellen.

Zo behoort een dashboard met TFT-scherm nu tot de basisuitrusting van de R 1250 GS. Daarbij aansluitend behoort nu ook het Connectivity-systeem De koplamp is voortaan een LED-exemplaar, al geldt dat niet voor het daglicht. Een LED-versie van dat daglicht is optioneel. Dat geldt evenzeer voor BMW Motorrads eigen elektronisch Dynamic ESA-veringsysteem.

Dat Dynamic ESA-systeem is maar één van de vele items op de lange optielijst van de nieuwe R 1250 GS. Met de opties op die lijst kan je je R 1250 GS omtoveren tot een echte toermachine of tot een reismotor die wel een flinke portie onverhard lust. Want de basis van BMW Motorrads absolute bestseller is nu eenmaal veelzijdig genoeg om die diverse kanten op te kunnen gaan.

De R 1250 GS - hier in de Exclusive-stijlvariant - krijgt standaard een 6,5-duims TFT-dashboard met Connectivity-systeem.

Bovendien duiken ondertussen de eerste after market-producten voor de nieuwe  GS op. Zo ontwikkelde het Sloveense Akrapovic een volledig nieuwe titanium uitlaatlijn voor de R 1250 GS. Daarnaast mogen we ook een hele rimram R 1250 GS-spulletjes van accessoiristen als Touratech en Wunderlich verwachten.

De R 1250 GS komt in één enkele basiskleurstelling: Black storm metallic. Daarnaast kan je mits opleg van € 100 kiezen voor Cosmic blue metallic. Of je kan kiezen uit twee verschillende stijlen: het chiquere Exclusive of de sportieve HP-stijl. In die laatste variant wordt je GS overigens met spakenwielen geleverd ipv de standaard velgen.

Voor wie het allemaal nét iets meer mag zijn is er nog de R 1250 GS Adventure. Die heeft een grotere tankinhoud (30 l) dan de gewone GS (20 l) en is bovendien voorzien van extra valbeugels. Dat alles maakt dat het rijklare gewicht van de Adventure (268 kg) bijna 20 kg zwaarder is dan dat van de basisversie (249 kg).

 

In de HP-trim komt de R 1250 GS in de bekende BMW Motorsport-kleuren én met spakenwielen.

Met de nieuwe R 1250 GS heeft BMW Motorrad z’n beproefd concept verder verfijnd. Weinig motorfietsen hebben zo’n pedigree als die van de GS en nog minder de verkoopcijfers ervan. Het is dus een koud kunstje om te voorspellen dat de R 1250 GS ook in 2019 de inschrijvingsstatistieken van nieuwe motorfietsen zal aanvoeren!

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: BMW Motorrad Press

Geschreven op 24 januari 2019
© Motoren & Toerisme