Aan de vooravond van de veertigste verjaardag van het model gaf BMW Motorrad ‘de GS’ een flinke update. Zes jaar nadat de zware boxermotor van BMW’s succesmodel eindelijk waterkoeling had gekregen, werd het iconische blok opnieuw onder handen genomen. Niet dat de GS 6 jaar ter plaatse was blijven trappelen want ieder modeljaar verfijnde BMW Motorrad wel iets aan de legendarische motorfiets. Dat moest ook wel want een bestseller als de GS kan alleen die toppositie behouden als hij relevant blijft.
Na een tussentijdse update voor modeljaar 2017, werd de GS twee jaar later écht grondig aangepakt. De cilinderinhoud steeg van 1170 cc naar 1254 cc. Een zet die ook het vermogen deed stijgen (van 125 pk) naar 136 pk aan 7.750 opm. De toename van het koppel was nog indrukwekkender, dat steeg immers van 125 Nm naar 143 Nm.
BMW Motorrad pakte het befaamde boxerblok nog op een aantal andere punten aan. Zo werd de olietoevoer verbeterd, werd de uitlaatlijn hertekend en kreeg de nokkenas een getande ketting. Maar de belangrijkste innovatie is wel de toepassing van de nieuwe ShiftCam-technologie waardoor het boxerblok een variabele kleptiming krijgt.