10 motorfietsen voor 2019: 7. Honda CBR650R

Iets meer dan een decennium geleden was het Supersport-segment – sportieve wegmotoren van om en bij de 600cc – nog volop in trek. Beginnende sportieve motorrijders of ervaren sportievelingen voor wie het ‘net iets minder’ mocht, vonden hun gading bij een half dozijn constructeurs.

 

Maar naarmate de supersports meer én meer voor het circuit werden geconcipieerd, haakten er meer motorrijders af. Het  piekerige motorkarakter van deze racereplica’s was niet bepaald gebruiksvriendelijk op onze typisch Belgische ‘steenwegen’, laat staan in stadscentra. Daarbovenop kwam er dan nog eens de financiële crisis waardoor jonge motorrijders de grootste moeite hadden om de financiering van een nieuwe motorfiets rond te krijgen.

 

Wat onheilsprofeten of afhakende grijsaards ook mogen vertellen, ondanks alle kommer en kwel zijn sportieve middenklassers nog (lang) niet dood. Zo lanceerde Honda voor modeljaar 2019 de nieuwe CBR650R.

Het sportieve smoelwerk van de Honda CBR650R, hier in Grand Prix Red-uitvoering.

CBR650R mag dan een onuitgegeven typeaanduiding zijn, maar toch is dit een voortzetting van de CBR650F. Dat Honda de ‘F’ voor een ‘R’ verruilde duidt op het sportievere karakter van deze motorfiets. Nadat de CBR600RR drie jaar geleden reeds ten prooi viel aan de stringente Euro 4-normen, ontbrak het Honda aan een sportieve middenklasser. ‘Sportief ‘mag dan een welgekozen adjectief zijn, voor de nieuwe CBR650R, het maakt er nog geen circuitmotor van. De CBR650R is in de eerste plaats een motorfiets voor dagelijks gebruik, waarmee je desgewenst ook eens op circuit kan stoeien.

Ten opzichte van z’n voorganger is de CBR650R wel een stuk sportiever. Dat blijkt uit het lagere gewicht. Woog z’n voorganger rijklaar nog 213 kg, dan weegt de CBR650R er nu 207 kg. Het vermogen steeg daarentegen, zij het licht, van 67 naar 70 kW. Omgerekend in ouderwetse paardenkrachten zijn er dat zo’n 95. Het koppel bedraagt op zijn beurt 64 Nm aan 8.500 opm.

 

Met de CBR650R kan je gerust een circuitdag meepikken, al is het geen rasechte circuitmotor.

Het sportievere karakter blijkt niet enkel uit de 5 extra pk’s, of uit het lagere gewicht, maar ook uit de meer gesofisticeerde Showa upside-down voorvork van 41 mm. Bovendien zijn de vierzuigerremklauwen van de CBR650R nu ook radiaal gemonteerd. Op de optielijst vinden we ook nog een quickshifter waarmee je de Honda nog nét iets sportiever kan maken.

Niettemin reiken de sportieve ambities ook niet veel verder dan dat. De CBR650R blijft in de eerste plaats een straatmotor met sportieve inslag, waar je eventueel ook het circuit mee op kan. Geen circuitmotor waar je amper mee naar de bakker kan. En op die manier voldoet de CBR650R volledig aan de oorspronkelijke filosofie achter de Supersport-klasse.

De CBR650R in de Matt Gunpowder Black Metallic-kleurstelling.

De nieuwe CBR650R is in twee kleurstellingen beschikbaar: Grand Prix Red en Matt Gunpowder Black Metallic.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Honda

Geschreven op 16 januari 2019
© Motoren & Toerisme