Transcontinental, het is een naam die doet denken aan het Amerika van de fifties. Aan passagierstreinen die de East met de West Coast verbonden, aan een ruime Chevrolet of Ford stationwagen of aan een chique luchtvaartmaatschappij. Maar in dat geval is het dus een BMW Motorrad-model en niet zomaar één. Neen, de Transcontinental is het neusje van de zalm van BMW’s R18-familie en tegelijkertijd ook de meest toer-gerichte versie van de luchtgekoelde boxermachine.
Even leek het erop dat de R 18 Transcontinental een alternatief zou bieden voor de K 1600 Grand America, die omwille van de Euro 5-normen gedurende enkele maanden uit het BMW Motorrad-gamma verdween. Tot BMW in de herfst van vorig jaar met 4 vernieuwde K1600’s, waaronder een Grand America-versie, voor de dag kwam.
Veel toerrijders zullen zich dan ook afvragen waarom BMW dan zo nodig een dikke tweecilinder toermachine – we laten de ‘aloude’ RT even buiten beschouwing – aan de al zeer uitgebreide catalogus moest toevoegen. Was het om de aanval te openen op Harley-Davidson, en bij uitbreiding ook Indian Motorcycle? Dat gebeurde immers al met de lancering van de R18 an sich.