Na een jaar waarin de K 1600’s even uit de BMW-catalogus verdwenen waren, maken ze hun terugkeer in Euro 5-modus. En daarmee houdt BMW gewoon vast aan z’n absolute vlaggenschip. Dramatisch anders, dan hun voorgangers zijn de 2022 K 1600’s niet, althans niet visueel. En ook onderhuids valt het mee, het motorblok werd ‘geherprogrammeerd’ met een toename van 5 Nm als meest opvallend cijfer.
Een item waar we zeker niet licht over mogen gaan is de het ESA-systeem van de nieuwe generatie, waarmee de K 1600’s uitgerust zijn. Dat systeem is eigenlijk BMW’s eigen versie van een semi-actieve ophanging. Zoals bij alle andere motorfietsen met een semi-actieve vering wordt ook het ESA-systeem, dat trouwens voor ‘electronic suspension adjustment’ staat, aangedreven door de data van de zesassige IMU. BMW bracht meteen vier versies van de K 1600 uit: de standaard GT, de luxueuzere GTL, de B (voor bagger) en de Grand America. Deze laatste versie is eigenlijk een ‘bagger’ met comfortabele passagierszetel.