10 motorfietsen voor 2022: 5. Yamaha R7

Yamaha lanceerde vorig najaar met de nieuwe R7 een motorfiets waar liefhebbers al een aantal jaren op zaten te wachten. De paralleltwin motor van de razend populaire MT-07 was een ideale basis voor een gebruiksvriendelijke sportmachine. Yamaha noemt de R7 zelfs een supersport, maar in die raceklasse (SSP600) ga je de snelle twin voorlopig niet zien.

Dat Yamaha’s oer-supersport, de R6, die jarenlang de dienst uitmaakte in het supersport-segment nu nog slechts als circuitmachine te koop is, is veelzeggend. De viercilinder supersports waren té circuitgericht geworden, waardoor dagdagelijks gebruik een hele opgave werd. Bovendien brokkelde het marktsegment vanaf de financiële crisis jaar na jaar af. Ook de homologatie van de flink ‘opgekittelde’ supersport 600’s werd moeilijker en moeilijker.  Dat maakt ook duidelijk waarom Yamaha het de moeite niet meer vond om de R6 alsnog aan de Euro 5-normen te proberen ‘onderwerpen’.

Tijd dus voor een supersport waarmee je zowel op de weg als het circuit uit de voeten kunt. Aan het paralleltwin motorblok van 689 cc veranderde er geen spat. Ook in R7-trim produceert de twin dezelfde prestaties: 73,4 pk (aan 8.750 opm) en 67 Nm (aan 6.500 opm.). Maar wie dacht dat de R7 gewoon een MT-07 met een racekuip was, kijkt beter maar wat scherper. Een kortere wielbasis, gesofisticeerdere ophanging en een kleinere tank moeten ervoor zorgen dat de Yamaha vooraan in het segment meespeelt. Dat maakt dat Aprilia er een forse concurrent bijkrijgt voor de veelgeprezen RS 660.

 

Yamaha mikt met de R7 op jonge rijders, maar wellicht op amateurracers. In verschillende Europese landen zijn er  twin-kampioenschappen, waarin de R7 zich meer dan thuis zal voelen. Bovendien beschikt Yamaha met deze motorfiets ook over een ideaal platform om een merkencup te organiseren. Wait and see…, dus.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Yamaha

Geschreven op 11 januari 2022
© Motoren & Toerisme