Guzzisti van over de hele wereld zullen wel een kreetje van opwinding geslaakt hebben, bij het aanschouwen van de allereerste foto’s van de Mandello. Want met deze V100 heeft Moto Guzzi er opnieuw een toermachine bij. Het 100-jarige – 101 jaar in 2022 – merk uit Mandello del Lario heeft het even zonder rasechte toermachine moeten doen. Sinds de Stelvio eind 2016, als gevolg van de invoering van de Euro 4-normen, uit het gamma verdween had Guzzi geen echte toermachine in het aanbod zitten. Maar met de komst van de V100 Mandello is die leemte nu eindelijk opgevuld.
Ambitieus is men wel daar aan het Comomeer. Wie de specificatielijst van de V100 Mandello overloopt begrijpt onmiddellijk dat Moto Guzzi met deze motorfiets een belangrijke rol wil gaan spelen in het sport/toer-segment. Een zes-assige IMU moet de elektronische hulpsystemen aansturen. We hebben het dan over bochten-ABS en cruisecontrole, maar ook adaptieve bochtenverlichting. Ook de ophanging staat op een hoog niveau met semi-actieve veerelementen van Öhlins.