Waarom Honda’s vernieuwde CBR 650 R een belangrijke troef herbergt.
Waarom Honda’s vernieuwde CBR 650 R een belangrijke troef herbergt.
Met de CBR650R heeft Honda al jaren een toegankelijke sportmotor in huis. Vorig jaar werden er net geen 100 exemplaren van deze middenklasse sporter verkocht in België en daarmee kan de CBR650R de beste cijfers van alle sportieve Honda-wegmodellen voorleggen. Het segment waarin Honda’s viercilinder-machine zich bevindt is overigens volop in beweging. Dat is ook Honda niet ontgaan want voor 2024 lanceert Big Red twee nieuwe versies van de CBR1000RR-R en bracht het de CBR600RR terug naar de Europese markt, een teken aan de wand dat jonge motorrijders terug goesting in sportieve motorfietsen hebben.
In z’n nieuwe rood-blauw-witte livrei – Honda’s bekende sportkleuren dus - oogt de CBR 650 R alvast potent. Akkoord, dit is geen pure supersport-machine, wel een sportieve allrounder waarmee je veel kanten op kan. Woon-werkverkeer, daguitstappen, lokale rondjes en circuitdagen, het moet allemaal kunnen met deze CBR650R.
Met een vermogen van 95 pk situeert de CBR650R zich ongeveer op hetzelfde niveau als een CBR600F van dertig jaar terug. Maar laten we ons vooral niet blindstaren op het vermogen, want deze motorfiets is vooral als een sportieve allrounder en opstap naar meer bedoeld. Ondanks z’n relatief bescheiden spec sheet, heeft de CBR650R toch ook één grote troef en dat is z’n E-Clutch. De CBR650R komt, samen met halfbroertje CB650R, als eerste model met standaard E-Clutch op de markt. Die E-Clutch kan je overigens in hetzelfde licht zien als Honda’s beproefde DCT-systeem (dual clutch transmission). De elektronische koppeling stelt je op de CBR650R in staat om op en terug te schakelen zonder het koppelingshendel te gebruiken. Ook voor te vertrekken of te stoppen, hoef je geen beroep meer te doen op de koppeling. Overigens laat Honda de rijder nog steeds de keuze om al dan niet zelf de koppeling te bedienen, want de E-Clutch laat zich met één druk op de knop uitschakelen.
Met de E-Clutch heeft de CBR650R een mooi stukje high-tech aan boord. In zekere zin fungeert de middenklasse sporter daardoor als proefkonijn voor deze nieuwe technologie, die quickshifter-achtige kwaliteiten heeft.
De CBR650R is in twee kleurstellingen leverbaar het klassieke Grand Prix Red (tricolore) en Matt Gunpowder Black Metallic en dat vanaf € 10.399.
Tekst: BJ
Foto’s: Honda