10 motorfietsen voor ’24: 4. Harley-Davidson CVO Street Glide

Luxe-toeren op z’n Amerikaans!

We bevinden ons in een historisch verkiezingsjaar, met parlements- en lokale verkiezingen, en dus durft er ook in het lingo van M&T al eens een politieke term op te duiken. Vandaag is dat strijdplaats, want die vierde plaats in ons lijstje is inderdaad een strijdplaats. Lang wisten we niet aan wie we die zouden geven. Voor de 4e plaats op deze lijst waren er verschillende kandidaten. We hadden dan ook een profiel in het achterhoofd en dat was een allesbehalve redelijke, voor de hand liggende motorfiets. Want ook in 2024 moet motorrijden verrassend en passionerend blijven. De keuze voor de vierde plaats bracht veel getob met zich mee want er wel wat kandidaten.

 

Gelukkig was er dan midden vorige week de voorstelling van de nieuwe Harley-Davidson-modellen voor 2024. Toen we vernamen dat de CVO-afdeling van Harley-Davidson dit jaar 25 kaarsjes mag uitblazen, wisten we dat de vierde plaats naar zo’n CVO zou gaan. Toen we merkten dat de toermotoren toch ondervertegenwoordigd waren in de rest van het lijstje, was het duidelijk dat de CVO Pan America afviel. Bleven over: de CVO Street Glide, CVO Road Glide en de CVO Road Glide ST. Deze laatste is de krachtigste Harley-Davidson productiemotor ooit, maar dat kon ons toch niet over de streep trekken, wegens net iets té veel van het goede.

Video: Harley-Davidson viert kwarteeuw CVO-modellen

En dus opteerden we maar voor de CVO Street Glide. Eerlijk? De batwing-kopkuip vonden we altijd al speciaal en net die werd voor modeljaar 2024 hertekend, net als op het standaardmodel overigens. Maar omdat ’10 motorfietsen voor 2024’ vooral ook een wishlist is, opteren we toch voor de CVO-versie met Milwaukee-Eight 121 motorblok van bijna twee liter (1977cc) en variabele kleptiming.  Die grote ‘longinhoud’ is goed voor een koppel van 189 Nm. Dat je daar al eens over berg en dal mee kan kachelen is een understatement van jewelste.

Tekst: BJ

Foto's: Harley-Davidson Media

Geschreven op 29 januari 2024
© Motoren & Toerisme