10 motorfietsen voor ’24: 7. Royal Enfield Himalayan 450

Royal Enfield maakte z’n populaire Himalayan groter, krachtiger en moderner.

 

Het valt moeilijk vast te pinnen wat de vorige versie van de Himalayan zo populair maakte. Was het z’n sterke prijs/kwaliteit-verhouding, z’n eenvoudige maar robuuste techniek of gewoon het no-nonsense design? Hoe dan ook, dat deze simpele allroad ook buiten India populair werd blijkt uit het feit dat er van de eerste versie meer dan 200.000 exemplaren verkocht werden.

Het blok van de Himalayan produceert nu 40 ipv 25 pk.

In z’n vorige versie moest de Himalayan het stellen met 25 pk. Dat volstond voor sommige eigenaren, maar voor gebruik op de openbare weg was dat vermogen soms net iets te nipt. Met een grotere longinhoud – 452cc tov 411cc – heeft de nieuwe Himalayan ook meer vermogen gekregen en dat is ook voor een allroad altijd welkom. Het piekvermogen – al klinkt die term misschien wel wat ongepast – bedraagt nu 40 pk. Daar ga je geen prijs mee rijden in de Dakar of de Africa Eco Race maar je zal er wel mee uit de voeten kunnen op een mulle zandweg of een geitenpad in de Pyreneeën. Vooral beginnende, avontuurlijke reizigers lijken ons een doelpubliek voor de nieuwe Himalayan te zijn.

 

Niet zo basic meer

Royal Enfield kwam dus met een grondige update voor de Himalayan. De eencilinder motor wordt voortaan met behulp van vloeistof gekoeld. Daarbovenop komt nog eens het feit dat de krachtbron het vanaf nu met twee bovenliggende nokkenassen heeft. Daarbovenop doet ride-by-wire-technologie nu haar intrede op de Himalayan. Tel die drie factoren – vloeistofkoeling + dubbele bovenliggende nokkenas + ride-by-wire – op en je komt meteen tot de constatatie dat deze Himalayan de meest geavanceerde Royal Enfield aller tijden is. Al was dat niet moeilijk want Royal Enfield produceert in de eerste plaats voor de eigen thuismarkt en houdt daardoor de zaken liefst zo simpel mogelijk.

 

Maar je kan natuurlijk ook concluderen dat Royal Enfield met deze Himalayan nu vooral op Westerse markten mikt. En ook op die markten is er zeker behoefte aan een eenvoudige, makkelijk te onderhouden en robuuste allroad, die bovendien tegen een concurrentiele prijs op de markt wordt gebracht. Maar dat wil niet zeggen dat potentiële kopers van een Himalayan ook meteen willen verzaken aan vloeistofkoeling, dubbele nokkenassen of ride-by-wire. Die systemen zijn anno 2024 quasi gemeengoed geworden. Een andere reden om de Himalayan krachtiger en geavanceerder te maken is misschien wel het feit dat Royal Enfield het model duidelijk wou onderscheiden van de Scram 411, waarmee het voorheen dezelfde mechaniek deelde.

 

De Himalayan 450 is een van de machines waar de Motoren & Toerisme-redactie nu al plannen voor aan het smeden is. Het zou ons dan ook verbazen moest deze motorfiets komende zomer niet in een vergelijkende toertest in uw favoriete blad zou opduiken. Ook wij kijken er al naar uit!

 

Tekst: BJ

Foto's: Royal Enfield Press

Geschreven op 16 januari 2024
© Motoren & Toerisme