Bestendigt deze GSX-S1000GX de heropstanding van Suzuki?
Bestendigt deze GSX-S1000GX de heropstanding van Suzuki?
We vallen niet met de deur in huis als we zeggen dat Suzuki het de afgelopen pakweg 10 jaar niet schitterend heeft gedaan als motormerk. Het merk uit Hamamatsu kampte heel lang met de naweeën van de financiële crisis. Zodanig zelfs dat Suzuki bijna alle officiële motorsportprogramma’s moest stopzetten. Alleen in het WK Endurance (EWC) en het Amerikaanse MX/SX-gebeuren is het merk nog aanwezig. Maar kijk, vorig jaar lanceerde Suzuki met de V-Strom 800 DE en de GSX-8S toch weer twee modellen die ook veel Belgische motorrijders konden overtuigen. Met 123 (of + 32%) registraties meer dan het jaar voordien, was Suzuki dan ook één van de merken waarvan de nieuwe inschrijvingen het sterkst groeiden in 2023.
Met de komst van de GSX-S1000GX moet die lijn verder doorgetrokken worden. Toen we ten tijde van de EICMA de eerste foto’s van deze sport/toermotor zagen, wisten we al dat hij in ons lijstje met nieuwe motorfietsen voor 2024 terecht zou komen. Want, de GSX-S1000GX heeft – op papier althans – een hoog M&T-gehalte. Suzuki begeeft zich met deze motorfiets in een (sub)segment waarin nu vooral BMW (met de S 1000 XR) en Yamaha (met de Tracer 9 GT) de lakens in uitdelen.
De verwachtingen zijn hoog, want de GSX-S1000GX is nu zondermeer de meest geavanceerde motorfiets in het Suzuki-gamma. Alle mogelijke elektronische rijhulpmiddelen die je op een sport/toermotor kan en mag verwachten zitten in het standaardpakket en daarbovenop heeft de GX ook nog eens een semi-actief elektronisch veringssysteem dat wordt aangestuur door een zes-assige inertie-meeteenheid (IMU). Hoe goed al die systemen op elkaar zijn ingespeeld weten we echter niet, want de M&T-redactie kreeg nog niet de gelegenheid om met deze Suzuki kennis te maken, maar dat komt uiteraard nog wel.
Met een (Belgische) basisprijs van net geen € 17.600 is de GX momenteel de duurste Suzuki. De elektronica mag dan wel op topniveau staan, toch moet de Soes het standaard zonder zijkoffers doen. En die staan dan wel weer op de bijna € 2.500 minder kostende Yamaha. Anderzijds is de Suzuki een stuk goedkoper (- € 2.170) dan de BMW S 1000 XR.
Het is goed om te zien dat Suzuki met een model zoals de GSX-S1000GX en de sportieve GSX-8R terug ambitie toont. In België ging het de afgelopen jaren niet super, maar een sterke naamsbekendheid die op meer dan 50 jaar tijd werd opgebouwd veeg je niet zomaar weg. We kijken er nu al naar uit om de Suzuki deze zomer uitgebreid met z’n naaste concurrenten te vergelijken!
Tekst: BJ
Foto's: Suzuki Global Media