De afgelopen 10 jaar kwamen er zo’n 18% motorrijders bij. Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 15%. Toch zijn motorrijders nog steeds de gemotoriseerde weggebruikers die het vaakst betrokken zijn bij eenzijdige ongevallen. 2 op de 3 ongevallen gebeurt buiten een kruispunt op een doorlopende weg. 8 op de 10 motorijders rijdt trouwens niet in de winter. Nu het stilaan weer warmer wordt en de motorijders hun motor van stal halen, roept Vias institute op om je manoeuvres zeker op te frissen vooraleer te gaan rijden.
Het publiek dat met de moto een ongeval krijgt wordt volgens VIAS ook steeds ouder. In 2005 was de gemiddelde leeftijd van een motorrijder in een ongeval 35 jaar. Vorig jaar was dat 41 jaar. Op een dikke 15 jaar is de gemiddelde leeftijd van een motorrijder in een ongeval dus met 6 jaar gestegen. Op nationaal vlak is de helft van de slachtoffers (50%) ouder dan 40 jaar. Vooral oudere rijders hebben er dus baat bij om eens een bijkomende rijcursus te volgen.
Kishan Vandael Schreurs, onderzoeker Vias institute: “Elke rijder heeft zo zijn eigen motieven om te kiezen voor het rijden met een motorfiets. Ongeacht de reden is het dragen van beschermende kledij een toegevoegde waarde. Laat je niet afschrikken door de ‘motorrijder look’ en kostprijs om dit type kledij te dragen. Er zijn vandaag veel alternatieven op de markt die lijken op gewone kledij. Kies daarbij voor veilige en gecertificeerde kledij. Motorspeciaalzaken kunnen hierbij perfect adviseren.”