10 voor 2021: 6. Royal Enfield Meteor 350

Eenvoud siert”, is een oud-Vlaams gezegde, dat men blijkbaar ook in India kent. Tussen alle hyper-gesofisticeerde modellen met zes-assige inertie-meeteenheden, alle mogelijke rijhulpmiddelen en overschotten aan pk’s in, is de Meteor een beetje de vreemde eend in de bijt. Maar dat hoeft zeker geen nadeel te zijn.

De Meteor 350 in Fireball-uitvoering, met zwarte uitlaatlijn en zijpanelen, leverbaar in geel en rood.

Een luchtgekoelde eencilinder van 350 cc, het lijkt, op papier althans, niet de meest verleidelijke ‘motorisatie’. Zeker niet voor wie al jaren met een dikke boxer, vier-cilinder-in-lijn of andere multicilinder rondtoert. Maar op dat doelpubliek mikt Royal Enfield alvast niet. De producten van het Brits-Indiase merk zijn in de eerste plaats op de enorme thuismarkt gericht. Dat wil echter niet zeggen dat er in de Lage Landen geen potentieel cliënteel voor deze goudeerlijke motorfietsen zou zijn. Opstappers, (her)opstappers en mensen voor wie een beetje minder, soms nét dat beetje meer is.

 

De Stellar-versie heeft een ruggensteuntje voor de passagier, verchroomde uitlaatlijn en is leverbaar in blauw, rood en zwart.

Ondanks z’n klassieke uiterlijk, bescheiden motorblok en karige rijhulp (Alleen het verplichte ABS-systeem) is de Royal Enfield Meteor toch een motorfiets van z’n tijd. Het bewijs daarvan is het navigatie-systeem dat, via een Bluetooth-verbinding, ondersteund wordt door Google Maps. Een ongeziene troef in dit marktsegment.

De Supernova-uitvoering heeft een windscherm(pje), ruggensteuntje voor de passagier, chroom accenten en komt in twee verschillende two-tone kleurenstellingen: blauw en bruin.

Royal Enfield brengt de Meteor 350 in drie verschillende uitrustingsniveaus op de markt: Fireball, Stellar en Supernova.

 

Tekst: BJ

Foto's: Royal Enfield

Geschreven op 22 januari 2021
© Motoren & Toerisme