10 voor 2021: 7. Triumph Trident 660

Iets oudere lezers herinneren zich misschien nog  wel de Triumph Trident (750) uit de jaren ’90. De ‘drietand’ maakt nu z’n comeback als Trident 660. Met de lancering van de Trident 660 wil Triumph gaan meespelen in het naked 650-segment. Dit (sub)-segment zit wereldwijd al een tijdje in de lift, maar is vooral een toegangspoort voor nieuwe motorrijders. Met de Trident 660 hoopt Triumph dus jonge, beginnende motorrijders aan het merk te kunnen binden.

Met z’n driecilinder blok positioneert de Trident 660 zich perfect tussen de paralleltwins (van de Kawasaki Z650 en Yamaha MT-07) en een vier-in-lijn (van de Honda CB650R), van dit segment in. Triumph gaat de strijd met de Japanse concurrentie niet uit de weg. Bij de herontwikkeling van dit driecilinder blok – dat we nog kennen van de Street Triple en Daytona 675- ging men voor een maximale bruikbaarheid in het dagdagelijkse verkeer.

 

Met z’n maximale vermogen van 81 pk (aan 10.250 opm), is de Trident 660 beduidend krachtiger dan de Kawasaki en de Yamaha, maar moet hij wel afleggen tegen de viercilinder van de Honda. Maar met z’n piekkoppel van 64 Nm (aan 6.250 opm) evenaart hij qua trekkracht de Honda wel.  Kortom, de Trident combineert de punch van een tweecilinder met het doortrekken van een viercilinder.

 

Qua styling onderscheidt de Trident 660 zich zeker van de Japanse concurrentie. Geen Manga-invloeden zoals op de Kawa en de Yam, wel een eerder klassieke vormgeving voor de Triumph. Al wil dat niet persé zeggen dat de Triumph bij de neo-retrostijl van de Honda CB650R aanleunt. Wil je echter met het iconische Triumph-logo op de tank pronken, dan moet je nét iets dieper in de geldbuidel tasten.  Met LED-verlichting rondom, een sobere TFT-klok, tractiecontrole en rijmodi is de Trident in de basis goed uitgerust.

Sla er ook onze rij-indruk van de Trident 660 nog eens op na:

Rij-indruk Triumph Trident 660

Triumph Trident
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 660 cc
Rijklaar gewicht: 189kg
Vanaf: € 7.995,00

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Press

Geschreven op 15 januari 2021
© Motoren & Toerisme