Eind november liet Honda, ‘out of the blue’, de CMX 1100 Rebel op de wereld los. Een dikke Japanse custom anno 2021? Het deed wenkbrauwen fronsen. Nochtans was er een tijd, niet eens zo heel lang geleden, waarin Japanse customs bijna per ton geïmporteerd werden. Het lijkt ons erg onwaarschijnlijk dat die tijd ooit zou terugkomen maar voor één dikke Japanse custom moet er wel plaats zijn op de Belgische, en bij uitbreiding Europese, motormarkt.
Is ‘custom’ wel de juiste term voor deze Rebel? Wellicht kan deze Honda beter als ‘cruiser’ bestempeld worden. Want dat is waar hij voor gebouwd wordt. Is het een toeval dat de persfoto’s voor de CMX 1100 Rebel in Californië gemaakt werden? Helemaal niet, want Honda mikt met de CMX 1100 Rebel in de eerste plaats natuurlijk op de Amerikaanse markt. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat je in de Lage Landen niet dagelijks relaxt zou kunnen cruisen met de Rebel. Ritje naar de Ardennen? Check! Treffen meepikken? Check! Woon-werkverkeer? Check!