10 voor 2021: 9. Honda CMX 1100 Rebel

Eind november liet Honda, ‘out of the blue’, de CMX 1100 Rebel op de wereld los. Een dikke Japanse custom anno 2021? Het deed wenkbrauwen fronsen. Nochtans was er een tijd, niet eens zo heel lang geleden, waarin Japanse customs bijna per ton geïmporteerd werden. Het lijkt ons erg onwaarschijnlijk dat die tijd ooit zou terugkomen maar voor één dikke Japanse custom moet er wel plaats zijn op de Belgische, en bij uitbreiding Europese, motormarkt.

Is ‘custom’ wel de juiste term voor deze Rebel? Wellicht kan deze Honda beter als ‘cruiser’ bestempeld worden. Want dat is waar hij voor gebouwd wordt. Is het een toeval dat de persfoto’s voor de CMX 1100 Rebel in Californië gemaakt werden? Helemaal niet, want Honda mikt met de CMX 1100 Rebel in de eerste plaats natuurlijk op de Amerikaanse markt. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat je in de Lage Landen niet dagelijks relaxt zou kunnen cruisen met de Rebel. Ritje naar de Ardennen? Check! Treffen meepikken?  Check! Woon-werkverkeer? Check!

Met een vermogen van net geen 100 pk, uit een 1.084 cc paralleltwin, kan je deze Rebel bezwarend een krachtpatser noemen. Wie echt wil imponeren of van opschieten houdt, zal daarom wellicht niet voor deze machine vallen. Ons lijkt de Rebel meer een ‘onthaastingsmachine’. Toerambities? Eendagstrips in de BeNeLux. Voor meerdaagse reizen lijken tankinhoud (13,6 liter) en bagagemogelijkheden ons iets te beperkt. Voorlopig biedt Honda twee leren zijtassen aan. Al komt daar waarschijnlijk vlug verandering in wanneer aftermarket-merken de CMX 1100 Rebel onder handen nemen.

Honda neemt met de lancering van de CMX 1100 Rebel een berekende gok. Het blaast zo een eens zo succesvol segment (dat van de zware Japanse cruisers en customs) nieuw leven in. Een decennium geleden probeerde ‘Big Red’ al iets soortgelijks, toen het de Fury lanceerde. Maar die machine was té radicaal, meer chopper dan cruiser en bleek uiteindelijk geen heug naar de Europese meug te zijn. De 1100 Rebel lijkt ons over betere kaarten te beschikken.

 

Honda CMX1100 Rebel
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.084 cc
Rijklaar gewicht: 223kg
Vanaf: € 9.999,00

Tekst: BJ

Foto's: Hondanews

Geschreven op 12 januari 2021
© Motoren & Toerisme