Sommige modelnamen hebben het eeuwige leven. Voorbeelden? Wat dacht u van de Chevrolet Camaro, de Ford Mustang, of de Ford Transit? Het is nu eenmaal des mensen dat namen makkelijker en langer in het geheugen blijven hangen dan type-aanduidingen. Elke motard van boven de 50 herinnert zich nog de Pan European, maar zeg ‘ST 1100’ en er gaat waarschijnlijk geen lampje branden…
En dus zal ook bij het horen van de naam Stelvio wel ergens een lampje gaan branden. Moto Guzzi had al eerder een model met die naam in de catalogus staan en dat was ook een toermachine met (lichte) offroadcapaciteiten. Dat bewuste model verdween eind 2016 echter geruisloos uit de catalogus.
Nu Moto Guzzi met z’n nieuwe zogenaamde ‘compact block’, opnieuw een geschikte aandrijflijn voor een dergelijke softroader in huis heeft, waagt het zich aan een tweede leven voor de Stelvio. Dat Moto Guzzi die naam niet zomaar zou laten schieten stond in de sterren geschreven. Ten eerste is de Stelvio de bekendste bergpas van Italië en bovendien een van de hoogste (geasfalteerde) bergwegen in Europa. Maar, en hier begint het regionale chauvinisme te spelen, de bergpas ligt net als Moto Guzzi’s thuisbasis Mandello del Lario, ook in Lombardije. Dat het eveneens Lombardische Alfa Romeo, ook een Stelvio in het gamma heeft zitten is dus zeker geen toeval.
Een motorfiets die naar een van de mooiste toerwegen ter wereld vernoemd is, kan alleen maar voor dat werk gebouwd zijn. De 1042 cc metende dwarsgeplaatste V-twin, die we al van de Mandello V100 kenden, levert ook in de Stelvio een piekvermogen van 115 pk en daarmee dingt Moto Guzzi niet echt mee in de pk-wedloop waarin met name BMW, Ducati en KTM al een tijdje verwikkeld zijn met hun toermachines. Nee, Moto Guzzi doet het anders, of laten we gewoon zeggen op z’n eigen manier.
Voor PK-brakers moest je nooit in aan de boorden van het Comomeer zijn, maar voor reislustige motorfietsen hadden ze er altijd al een zwak. En in het derde decennium van de 21e eeuw wil dat ook zeggen dat je de elektronica daar voor een groot stuk op afstemt. Op het TFT-dashboard van de Stelvio heb je de keuze uit maar liefst vijf verschillende motormaps. In vergelijking met de cartografie van het Compact Block dat de V100 Mandello aandrijft, komt daar nog eens een offroad-modus bij. Of toekomstige eigenaars hun Stelvio ook vaak op onverhard zullen loslaten valt nog te bezien, maar volgens Moto Guzzi is de machine geschikt voor licht offroad-gebruik. Verder mochten Bochten-ABS en -tractiecontrole niet ontbreken, maar het neusje van de technologische zalm is toch het PFF Rider Assistance Solution-systeem. Dit Radar-systeem maakt gebruik van zogenaamde 4D Imaging-technologie.
Uiterlijk wijkt Moto Guzzi met de nieuwe Stelvio niet zo heel erg af van het origineel. Vooral in de dominante kleurstelling Giallo Savana doet de nieuwe Stelvio heel erg denken aan de gelijknamige voorganger. Wie het iets ingetogener wil houden kan voor het minder opvallende Nero Vulcano gaan.
De Moto Guzzi Stelvio is een van de weinige, puur toergerichte nieuwe motorfietsen voor 2024. Binnenkort wordt hij officieel aan de pers voorgesteld en dan weten we ook of de Stelvio de verwachtingen weet waar te maken.
De nieuwe Moto Guzzi Stelvio is verkrijgbaar voor € 16.499. De versie die is uitgerust met het innovatieve PFF Rider Assistance Solution platform is verkrijgbaar voor € 17.299.