120th Anniversary-versies niet door alle Harley-fans gelust

2023 wordt een speciaal jaar voor Harley-Davidson. De grootste Amerikaanse motorbouwer viert dit jaar immers z’n 120e verjaardag. Aan de horizon gloort dan wel de elektrificatie van ‘The MoCo’, maar voorlopig blijft het bedrijf volop inzetten op het doelpubliek waaraan het merk z’n successen in de jaren ’90 en ’00 aan dankt.

Maar dat cliënteel  - laten we ze maar de ‘boomers’ noemen – begint zich meer en meer te roeren. Bij de presentatie van de 2023-modellen in januari kwam Harley maar met weinig echte nieuwigheden op de proppen. The Motor Company lijkt verder te willen teren op de ‘greatest hits’ uit het recente verleden en hees die voor de gelegenheid in een verjaardagskostuum. Maar die marketingstrategie slaat niet bij iedereen aan en dan zeker niet op de Amerikaanse thuismarkt.

 

Amerikaanse Harley-bezitters en -vloggers reageren op sociale media ronduit teleurgesteld en stellen tegelijk Harley-Davidsons politiek van winstmaximalisatie aan de kaak. Zo stelt het YouTube-kanaal van de Ridge Roamer uit de zuidelijke staat Tennessee heel wat vragen bij de prijs van Harley’s nieuwste Custom Vehicles Operation-product. De CVO Road Glide Limited heeft in de Verenigde Staten een nettoprijs van $ 51.999, maar voeg daarbij de lokale taks (die voor Tennessee zo’n $ 3.700 zou bedragen en bijkomende kosten als verscheping, rijklaar maken door het dealership en de inschrijving en je komt aan een bedrag van $ 60.000. De Ridge Roamer vindt dat heel veel geld voor een motorfiets die in wezen nog steeds sterk op een jaren ’80-model lijkt, waarna hij naar de Tour Glide uit 1979 verwijst. Ook de exclusieve Heirloom fade-kleurstelling van de CVO Road Glide Ltd heeft de Ridge Roamer al eens eerder gezien, en wel op een Honda GL 1100 Gold Wing uit 1983!

Het Canadese Different Spokes TV betreurt dan weer dat Harley-Davidson vooralsnog z’n 120e verjaardag alleen met nieuwe kleurstellingen viert. Of tenminste, dat het die 120th Anniversary-kleurstellingen waren die het meest in ’t oog sprongen. Tegelijkertijd apprecieert het YouTube-kanaal de nieuwe kleuren wel, maar had het ze liever op nieuwe geïntroduceerde modellen  zoals een Bronx – de geplande streetfighteresque Harley die nooit in productie zou gaan – of een 975-versie van de Pan America gezien. De terugkeer van de Breakout wordt wel toegejuicht, maar Different Spokes TV vraagt zich af of de motorfiets die destijds te duur bleek voor de Amerikaanse markt nu wél zal verkopen. Verder vindt deze Canadese vlogger de introductie van de Tri Glide Ultra een goede zaak omdat Harley-Davidson met dit model rijders in het zadel houdt (of krijgt) die anders omwille van ouderdom, ziekte of handicap niet meer zouden rijden.

Ondanks z'n gepeperde basisprijs werd deze 2023 CVO Road Glide LTD Anniversary in de week na de introductie van het model al gekocht. Foto: YouTube.com/Harley Geezer

Niet alle Harley-vloggers zijn teleurgesteld in de 2023-modellen. Zo trok Harley Geezer naar Adrenaline Harley-Davidson in Sarasota, Florida om er de 120th Anniversary-modellen van dichtbij te bekijken. De CVO Road Glide Limited – het enige 120th Anniversary-model op de showroomvloer – bleek ondertussen zelfs al verkocht te zijn. De parts manager van Adrenaline Harley-Davidson legt in de video hieronder uit hoe CVO-modellen zich onderscheiden van andere Harley’s.

 

Samenstelling: BJ

Video's: YouTube.com/Ridge Roamer, YouTube.com/Different Spokes TV, YouTube.com/Harley Geezer

Introfoto: Harley-Davidson Media

Geschreven op 6 februari 2023
© Motoren & Toerisme