24H Spa Motos: Historische zege voor BMW Motorrad World Endurance-team van Werner Daemen

Historisch, en dat op alle vlakken, zo kan je de zege van het BMW Motorrad World Endurance-team tijdens de 24H Spa Motos nog het best omschrijven. Voor het eerst in bijna twintig jaar vond er weer een etmaalrace die meetelde voor het WK plaats op het Circuit National van Spa-Francorchamps. Een hertekend circuit van Spa-Francorchamps, want de intercommunale achter de omloop spaarde kosten nog moeite om afgelopen winter de nodige verbeteringswerken uit te voeren.

 

Zaterdagmiddag klokslag 13 uur werd de startvlag gezwaaid! Foto: BMW Group Press

Veel volk op de afspraak op zaterdag en ook het mooie weer was er.  Naast de gekende fabrieksteams van BMW, Ducati, Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha waren er ook een aantal privé-teams met (deels) Belgische bemanning. Deze teams kwamen meestal in de Superstock-klasse uit. Vanaf het eerste uur werd er voluit gereden. Wie de coverage op Eurosport volgde kreeg de indruk dat het eerder om een race in het WK Superbike ging dan om een etmaalrace.

Tijdens het openingsuur was het tempo werkelijk verschroeiend! Foto: BMW Group Press

Zoals het een beetje gebruikelijk is bij een etmaalrace werden de 24H Spa EWC Motos ook een calvarietocht voor sommige teams. Zo kreeg werd het JMA Racing Action Team (op een Suzuki GSX-R1000R) - dat voor de gelegenheid uit Côme Geenen, Yan Ancia en Nicky De Wit bestond – niet bepaald gespaard. Toch zou het gelegenheidstrio de koers uitrijden, al finishten ze weliswaar als laatste.

Ook Waals-Brabanders Loris Cresson en Vincent Lonbois kregen hun portie pech voor dit jaar al helemaal toebedeeld in Spa-Francorchamps. De beelden van de ZX-10R die via een achterpoortje (letterlijk) terug naar de pitsstraat probeerden terug te keren, maar daarbij op de gekende race-bureaucratie stuitten, spraken boekendelen.

De race ging pas na valavond een beslissende fase in. De nacht was kort, maar wel donker op Spa-Francorchamps. Het Yoshimura SERT Motul-team van Xavier Siméon kreeg met versnellingsbakproblemen af te rekenen en veel daardoor terug in de klassering en ook TSR Honda France kwam in de problemen.

Daardoor kwam het BMW Motorrad World Endurance Team van Werner Daemen in de loop van de nacht aan de leiding. De dageraard bracht ditmaal geen raad, maar wel regen. Gelukkig was die niet in de duisternis gevallen, maar komen zou hij. Een crash van Gregg Black zette de Yoshimura SERT Motul Suzuki GSX-R1000R weer een flink stuk terug in het klassement.

 

De regen, maar vooral de gladde omstandigheden maakten dat de koersdirectie de race een tijdje zouden opschorten.

Om 12u45 kwamen de motorfietsen, die een paar uur in het parc fermé hadden gestaan (zodat er niet aan gesleuteld kon worden) terug naar buiten voor de laatste rondjes. Voor het team van Werner Daemen en voormalig M&T-redacteur Steven Casaer waren het ererondjes. Markus Reiterberger, Ilya Mikhalchik en Jérémy Guarnoni brachten de M1000RR zonder veel gedoe ‘binnen’. Het werd een historische zege voor BMW, want de allereerste voor het merk in een 24-uurs race. Bovendien was het ook de eerste zege in een etmaalrace voor een Europees merk sinds 1971!

 

De volledige uitslag van deze eerste editie van de 24 Spa EWC Motos vind je in de PDF hieronder:

Tekst: BJ

Foto's: BMW Group Press

PDF uitslag: FIMEWC.com

Video's: YouTube.com/FIM EWC

Geschreven op 7 juni 2022
© Motoren & Toerisme