5 Motortrends voor 2019: 5. BMW ShiftCam

Bijna hadden we het Duitse devies, “Vorsprung dürch Technik”, als ondertitel willen gebruiken, tot we ons realiseerden dat deze slogan van BMW-rivaal (en Ducati-moeder) Audi afkomstig is. Niettemin, met de implementatie van de ShiftCam-technologie op drie verschillende 2019-modellen, neemt BMW Motorrad een voorsprong op de concurrentie.

Voor modeljaar 2019 herontwikkelde BMW Motorrad zijn iconisch boxer-motorblok. Naast een stijging van de cilinderinhoud – van 1170 cc naar 1254 cc – werden ook andere componenten aangepakt. Zo worden de nokkenassen voortaan niet meer door een conventionele ketting aangedreven maar door een geluidsarme getande ketting. Bovendien pakten de BMW Motorrad-ingenieurs ook de nokkenassen zelf aan. Tenminste, de nokkenassen aan de inlaatzijde. Deze zijn nu van twee soorten nokken voorzien: ‘kalme’ en  ‘hete’. Het is BMW Motorrads eigen interpretatie van een variabel kleptiming-systeem.

Variabele getimede kleppen zijn geen nieuwigheid meer in de motorwereld. Honda maakt al jaren gebruik van het VTEC-systeem –  dat je nu op de VFR800 kan terugvinden.  Daarnaast ontwikkelden ook Ducati, Kawasaki en Suzuki hun eigen variabele kleppen-systemen. Deze systemen verdraaien de nokkenassen maar veranderen niets aan de lifthoogte van de keppen. Dat doet het BMW ShiftCam-systeem dus wel, naargelang het toerental worden de nokken op de inlaatnokkenassen met behulp van een elektronisch actuator verschoven. De kalme nok voor lage toerentallen, de hete nok voor hoge toerentallen en vollast.

BMW Motorrad claimt dat het ShiftCam-systeem niet alleen voor betere prestaties zorgt – zo stegen zowel het vermogen als het koppel van de boxermotor – maar ook voor lager verbruik en emissies. Het ShiftCam-systeem wordt niet alleen op de boxermodellen – R 1250 GS (Adventure), R 1250 RT, R 1250 R – geïntroduceerd maar ook op de viercilinder in lijn van de S 1000 RR superbike van het merk. Overigens voldoen al deze modellen reeds aan de Euro 5-emissienormen die vanaf 1 januari 2020 zullen gelden.

Dat BMW Motorrad overtuigd is van de toepassing van ShiftCam op deze motorfiets blijkt uit het feit dat het dit jaar z’n officiële comeback maakt in het WK Superbike. Benieuwd wat dat geeft!

 

Geschreven op 7 januari 2019
© Motoren & Toerisme