Acht elektrische motoren voor minder dan 10.000 euro.

De motorindustrie zet steeds meer in op elektrische motoren. Helaas blijven het dure vogels die ondanks een gunstige fiscaliteit niet voor iedereen bereikbaar zijn. Toch vonden we er acht die minder als € 10.000 kosten. Oftewel speed pedelec territorium. 

Super Soco TC Max

Een lichte motor is perfect om het hectische verkeer mee te trotseren. Met een vermogen van slechts 3,9 kW haalt de TC Max toch 90 km/u. Dit komt doordat de motor zelf maar 101 kilo weegt. Bij aangename temperaturen moet je de motor pas na 92 km aan de stekker leggen. Het duurt dan vijf uur voordat de batterij helemaal is opgeladen. De Super Soco TC Max is dus niet gemaakt voor lange roadtrips naar het zuiden, maar het is wel een perfecte oplossing voor woon-werkverkeer.

De motor is in België verkrijgbaar vanaf € 5.799 en in Nederland vanaf € 5.519.

Super Soco TC-Max
Motor: electromotor
Rijklaar gewicht: 101kg
Vanaf: € 5.799,00

Horwin CR6

In vergelijking met de TC Max is de Horwin CR6 een stuk zwaarder. De motor weegt 137 kilo en heeft een maximumvermogen van 6,2 kW. Zo haalt ook deze motor 90 km/u en is hij in vier uur helemaal opgeladen. Het rijbereik bedraagt een gelijkaardige 90, als je tenminste 45 km/u rijdt. Daarnaast kan de motor ook achteruitrijden en heeft het een antidiefstal alarmsysteem.

Je kan de motor in België vanaf € 6.999 verkrijgen en ook in Nederland vanaf € 6.999.

Horwin CR6
Rijklaar gewicht: 134kg
Vanaf: € 6.999,00

Sur-Ron Storm Bee

Voor de avontuurlijke motorrijder is er de Sur-Ron Storm Bee. Deze heeft vier verschillende rij-modi. Zo kan je ermee gaan crossen of net rustiger aan doen en het rijbereik vergroten. De motor heeft een maximumvermogen van 22,5 kW en hij haalt een snelheid van 110 km/u. Moest de motor heel de tijd 50 km/u rijden, dan heeft het een bereik van 120 km. De oplaadtijd bedraagt vier uur en met een gewicht van 126 kilo, wijkt hij niet te veel af van normale enduro-motoren.  

Deze motor is in België vanaf € 9.950 verkrijgbaar. In Nederland ligt de prijs hoger met € 10.950.

Sur-Ron Storm Bee
Motor: vloeistofgekoelde
Rijklaar gewicht: 126kg
Vanaf: € 9.950,00

Voge ER10

Met 6 kW haalt deze opvallende creatie 100 km/u, maar ook hier is het rijbereik van 80 km niet spectaculair, al is dit in een stadsomgeving wel meer dan prima. Terug volladen duurt zo'n vier uur. De motor weegt 115 kilo en net zoals bij de Sur-Ron zijn er verschillende snufjes aanwezig voor de rijder. Zo is er een ‘vind mijn voertuig’ functie en zijn er 2 USB-aansluitingen. Waar normaal de benzinetank is, is een bagageruimte waarin je spullen kwijt kan.

In België kan je de motor vanaf € 6.899 verkrijgen en in Nederland vanaf € 6.699.

Voge ER10
Motor: electromotor
Drooggewicht: 115kg
Vanaf: € 6.799,00

Kawasaki Z e-1 en Ninja e-1

Voor alle fans van Kawasaki is er goed nieuws. De Japanners hebben twee elektrische motoren uitgebracht die minder dan 10.000 euro kosten. Lange afstanden zullen er wel niet inzitten met rijbereik van 72 km. De motor heeft twee rij-modi. In ECO haalt de motor een snelheid van 62 km/u en in ROAD 85 km/u. Met de e-booster heeft de motor tijdelijk extra vermogen om de sprint aan het stoplicht te winnen. Daarnaast is er nog een WALK-stand waarbij de motor stapvoets en achteruit kan rijden. Het rijklaar gewicht van deze motor bedraagt 135 kilo.

Zowel in België als Nederland kan je de motor vanaf € 8.439 verkrijgen.

Kawasaki Z e-1
Rijklaar gewicht: 135kg
Vanaf: € 8.439,00
Kawasaki Ninja e-1
Rijklaar gewicht: 140kg
Vanaf: € 9.039,00

BMW CE 02

Voor de hippe yuppies in de stad is er de BMW CE 02. Met 11 kW geraakt de motor 95 km ver en haalt hij 95 km/u. De CE 02 heeft ook een recuperatief remsysteem. Dat is een systeem waarbij je tijdens het remmen energie terugwint. Om van 20% naar 80% te laden heeft de motor een uur en veertig minuten nodig, maar je kan ook een snellader gebruiken. De CE 02 heeft drie rijmodi: SURF, FLOW en FLASH. Daarnaast kan hij ook achteruitrijden. De motor heeft een rijklaar gewicht van 132 kg en verschillende accessoires maken het plaatje compleet. 

De motor wordt in België vanaf € 8.590 verkocht. In Nederland is alleen nog de AM-versie verkrijgbaar en dat vanaf € 6.990.

BMW CE02
Motor: electromotor
Rijklaar gewicht: 132kg
Vanaf: € 7.590,00

NIU RQi Sport

De Niu RQi Sport is misschien wel de beste optie voor iets langere afstanden. De motor geraakt tot 105 km ver en heeft een maximumvermogen van 7.5 kW. Hij haalt 110 km/u en heeft ook nog een acceleratie boost. De motor heeft niet één, maar wel twee batterijen. Als je ze beiden oplaadt dan moet je rekenen op een wachttijd van zeven uur, maar als je er maar één oplaadt dan is deze na vier uur al ready to go. Door de grootte van de batterij is de motor wel gevoelig zwaarder dan de concurrentie en heeft deze een gewicht van maar liefst 186 kg. De NIU RQi Sport heeft ook ingebouwde camera’s om eventuele geschillen bij een accident op te lossen.

Je kan de motor in België vanaf € 7.998 verkrijgen. In Nederland kan je hem ook vanaf € 7.998 verkrijgen.

NIU RQi Sport
Motor: electromotor
Rijklaar gewicht: 186kg
Vanaf: € 7.998,00

Trevor Dtre Vince

Het Antwerpse Trevor bracht twee jaar geleden hun eerste elektrische motor op de markt, de Trevor Stella. Met hoogwaardige componenten kostte deze net geen € 15.000. Momenteel zijn ze volop bezig met de ontwikkeling van hun tweede model, de Trevor Vince, dat met een andere lay-out minder dan € 10.000 zou kosten. Als alles goed gaat, wordt deze binnen enkele maanden voorgesteld, dus hou zeker hun website (en Motoren & Toerisme) in het oog voor de laatste updates. 

Onze redacteurs gingen op pad met de Kawasaki Z e-1, BMW CE 02 en Niu RQi Sport. Hoe deze motoren hun bevielen, lees je binnenkort in het septembernummer van Motoren & Toerisme. 

Tekst en samenstelling: Runa Swiggers

Geschreven op 27 juli 2024
© Motoren & Toerisme