Belgische motormarkt: 2021 begint in mineur

De Belgische motormarkt beleefde in januari een dramatische start van 2021. In vergelijking met januari 2020, gingen de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen, trikes en vierwielers er 39,74% op achteruit.

Ondanks de verwoede inspanningen van koepelfederatie FEBIAC, de importeurs en de motordealers valt er in de inschrijvingscijfers van januari geen ‘salon-effect’ te bespeuren. Integendeel de inschrijvingen gingen er globaal genomen fors op achteruit. Toch lijkt het ons nog te vroeg om te beginnen paniekeren. Het weerbeeld van de maand januari gaf niet meteen aanleiding om al werk te maken van een inschrijving, ook al had je een nieuwe motorfiets gekocht. Bovendien zijn nog lang niet alle nieuwe of vernieuwde modellen al leverbaar. Maar het mag duidelijk zijn dat de feestelijke atmosfeer van ’een echt Salon’ ontbrak. Daarbovenop komt er natuurlijk ook de algemene maatschappelijke en socio-economische context, die voor meer dan één vraagteken zorgt.

Zowat alle gebruikelijke ‘top-10 merken gingen er in januari er op achteruit. Dat gold met name vooral voor de inschrijvingen van Harley-Davidson (-76%) en Yamaha (-89,73 %), die beiden een oplawaai van jewelste kregen en daardoor uit de top-10 tuimelden. Bij de Amerikanen speelde evenwel mee dat het 2021-gamma pas vorige week onthult werd, dat er een flink aantal motorfietsen (oa de populaire Sportsters) uit de line-up verdween en dat het merk ook geen salonvoorwaarden hanteerde.  Die laatste observatie geldt ook enigszins voor Yamaha dat zijn salonvoorwaarden pas heel laat lanceerde en daarbij vooral focuste op accessoires en goedkope financiering.  Bij Yamaha speelt ook nog het feit dat nog niet alle nieuwe modellen in de showrooms staan. Zo wordt de nieuwe MT-09 pas in maart bij de dealers verwacht.

 

Nieuwe inschrijvingen per merk - januari 2021
Positie Merk Inschrijvingen Marktaandeel
1. BMW 273 25,47%
2. Honda  151 14,09%
3. Kawasaki 111 10,35%
4. KTM  57   5,32%
5. Piaggio  57   5,32%
6. Triumph  49   4,57%
7. Royal Enfield  48   3,54%
8. SYM  31   2,89%
9. Kymco  29   2,71%
10. Ducati  28   2,61%

Was het dan allemaal kommer en kwel in motorland vorige maand? Welnee, van de vaste waarden wist BMW Motorrad de schade het best te beperken. Zij moesten 3,87% (of -11 inschrijvingen) prijsgeven ten opzichte van januari vorig jaar, maar spanden met 273 nieuwe inschrijvingen nog steeds de kroon. Bovendien verhoogde het Duitse merk ook z'n marktaandeel en heeft het nu meer dan een kwart (25,47 %) van de markt in handen! Een gunstig gevolg van het eigen mini-auto-en-motorsalon dat de BMW Group in z’n Bornemse hoofdkwartier hield, of speelde de vernieuwde R 1250 GS (Adventure) ook nu een rol als bestseller?  De Duitsers blijven ondanks de lichte daling toch overtuigd marktleider.

De verrassing van januari kwam evenwel van Royal Enfield dat in de eerste kalendermaand een gunstige stijging (van het aantal inschrijvingen) van maar liefst 111,11% liet optekenen. Concreet betekende dat 20 Royal Enfields meer dan in januari 2020. 

De Belgische motormarkt heeft zonder twijfel z'n start gemist in 2021. Maar er spelen voldoende elementen - geen 'fysiek' Salon, slecht weer, niet alle motorfietsen onmiddellijk leverbaar, niet alle nieuwigheden bekend - om die slechte start vooralsnog te relativeren. In de loop van de volgende maanden zullen we wellicht een beter beeld krijgen van de reële toestand op de Belgische motormarkt.

 

Tekst: BJ

Cijfers: FEBIAC

Foto: BMW Motorrad Belux

Geschreven op 2 februari 2021
© Motoren & Toerisme