Na september is het voor de meeste ondernemingen tijd om een tussentijdse balans op te maken, zo ook voor de motorbranche in België. Nu het derde (economische) kwartaal definitief in de boeken staat, wordt duidelijk dat de motorbranche er’ ondanks de coronacrisis, momenteel niet slecht voor staat. De achterstand die de branche opliep door de acht weken durende lockdown werd in september helemaal weggewerkt.
Kijken we naar de cijfers van afgelopen september, dan zien we dat er in totaal 2.166 nieuwe motorfietsen, driewielers en quads werden ingeschreven. Dat zijn 421 eenheden meer dan in september 2019. Toen werden er in totaal 1.745 nieuwe inschrijvingen geregistreerd. De motormarkt deed het in september dus bijna een kwart (24,13%) beter dan in diezelfde maand in 2019.
Positie | Merk | Inschrijvingen | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | BMW | 247 | 11,40% |
2. | Honda | 237 | 10,94% |
3. | Yamaha | 228 | 10,53% |
4. | Piaggio | 197 | 9,10% |
5. | Kawasaki | 153 | 7,06% |
6. | KTM | 137 | 6,33% |
7. | Harley-Davidson | 113 | 5,22% |
8. | Triumph | 107 | 4,94% |
9. | Kymco | 78 | 3,60% |
10. | SYM | 74 | 3,42% |
Geconsolideerd over de eerste negen maanden van dit jaar krijgen we een totaalcijfer van 22.217 nieuwe inschrijvingen. Dat zijn 182 inschrijvingen meer dan er tijdens de eerste drie kwartalen van 2019 werden geregistreerd. Daarmee loopt 2020 dus licht (0,83%) voor op 2019.
De Belgische motormarkt houdt dus, althans wat het aantal nieuwe inschrijvingen betreft, stand tijdens de coronacrisis. En dat in tegenstelling tot de automarkt, die er over de eerste 9 maanden van 2020 bijna een kwart (-24,05%) op achteruit ging tegenover diezelfde periode in 2019.
Tekst: BJ
Foto: BMW Motorrad