De Belgische motormarkt sputterde in de eerste zomermaand van 2021. In totaal werden er in juni 3.318 nieuwe motorfietsen, trikes en quads ingeschreven. Dat zijn welgeteld 900 (of -21,34%) eenheden minder dan in juni 2020. Als verklaring voor de forse daling verwijst sectorfederatie FEBIAC naar de leveringsproblemen waar de automotive industrie wereldwijd mee te kampen en waar motormerken dus ook niet aan ontsnappen. Zelf kunnen we daar ook nog aan toevoegen dat de motormarkt vorig jaar in juni aan een forse inhaalbeweging bezig was, wat het relatief hoge aantal inschrijvingen van die maand verklaart.
Yamaha liet in de afgelopen junimaand 484 nieuwe inschrijvingen optekenen en voerde daarmee (het maandelijks) klassement aan. In het kielzog van Yamaha volgden Honda (met 437 inschrijvingen) en BMW (met 341 eenheden). Geen verrassingen dus in de top-3 van de inschrijvingen per constructeur, al werd de gebruikelijke rangorde wel even omgedraaid.
Positie | Merk | Inschrijvingen | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | Yamaha | 484 | 14,59% |
2. | Honda | 437 | 13,17% |
3. | BMW | 341 | 10,28% |
4. | Piaggio | 265 | 7,99% |
5. | Kawasaki | 260 | 7,84% |
6. | Triumph | 177 | 5,33% |
7. | KTM | 168 | 5,06% |
8. | Harley-Davidson | 137 | 4,13% |
9. | Ducati | 128 | 3,86% |
10. | Kymco | 89 | 2,68% |
Bekijken we de inschrijvingen over de eerste zes maanden van 2021 dan zien we dat de motormarkt er toch 16,02% op vooruit is gegaan, ten opzichte van vorig jaar. Maar we herinneren ons nog allemaal dat 2020 geen normaal jaar was, al was het maar omdat de motorzaken gedurende 7 weken gesloten bleven en dat in wat normaal de meest cruciale periode is. Daarom dringt een vergelijking van de huidige cijfers met die van 2019 zich op. Het verschil (qua inschrijvingen) tussen de voorbije maand en juni 2019 bedraagt 20,3% (ten voordele van juni 2021). Vergeleken met de eerste zes maanden van 2019 groeide de motormarkt met 1,9%.