Belgische motormarkt: BMW eenzaam marktleider na sterke maand maart

De eerste lentemaand lijkt ook voor een relance op de Belgische motormarkt gezorgd te hebben. Tenminste, toch wat het aantal inschrijvingen van nieuwe motorfietsen (+ trikes en quads) betreft. In totaal werden er 3.243 nieuwe inschrijvingen opgetekend. Dat is een immens verschil  (+79,07%) met dezelfde maand in 2020, toen er in totaal 1.811 nieuwe twee-, drie én vierwielers werden geregistreerd.

BMW Motorrad bleef ook in maart 2021 de inschrijvingen aanvoeren. In de derde maand van 2021 werden er in totaal 526 nieuwe BMW’s geregistreerd. Daarmee hadden de Duitsers een marktaandeel van 16,22%. Honda lijkt opnieuw de wind in de zeilen te hebben en liet een stijging van 184 eenheden ten opzichte van maart 2020 optekenen. In absolute cijfers werden er in de voorbije maand 377 nieuwe Honda’s ingeschreven. Ook Piaggio piekte in maart met 263 inschrijvingen. Een verschil ten opzichte van diezelfde maand een jaar eerder van maar liefst 255,41%.

Kawasaki, Yamaha, KTM, Triumph, Ducati, Harley-Davidson en Kymco vervolmaakten de top-10 der inschrijvingen per merk.

Top-10: Inschrijvingen per merk - maart 2021

Positie

Merk

Inschrijvingen

Marktaandeel
1. BMW  526 16,22%
2. Honda 377 11,63%
3. Piaggio 263  8,11%
4. Kawasaki 258  7,96%
5. Yamaha 256  7,89%
6. KTM 221  6,81%
7. Triumph 140  4,32%
8. Ducati 108  3,33%
9.  Harley-Davidson  99  3,05%
10. Kymco 74  2,28%

 

Mede dankzij het succes van modellen als deze Z900 mag Kawasaki stilaan een vaste plaats in de top-3 van de inschrijvingen per merk ambiëren.

De inschrijvingscijfers van de voorbije maand, zomaar met die van maart 2020 vergelijken zou intellectueel oneerlijk zijn. Vanaf zaterdag 14 maart 2020 gingen de zogenaamde niet-essentiële handelszaken in een semi-lockdown, waardoor ze tijdens de weekends niet meer mochten openen. Enkele dagen later, op woensdag 18 maart, ging om 12u00 ’s middags een totale lockdown van niet-essentiële handelszaken in. Motorzaken zouden daardoor acht weken volledig gesloten blijven, waardoor kopers van nieuwe motorfietsen noodgedwongen wegbleven. Nieuwe motorfietsen mochten wel afgeleverd worden, maar het toenmalige verbod op niet-essentiële verplaatsingen maakte dat alleen pendelmotoren effectief werden ingeschreven door hun eigenaren.

Vergelijken we de cijfers van de voorbije maand echter vergelijken met die van dezelfde maand twee jaar eerder, dan zien we dat de inschrijvingen echt wel piekten in maart 2021. In maart 2019 – dus de laatste vergelijkbare maand – werden er in totaal 3076 nieuwe inschrijvingen geregistreerd. Dat waren er toen 438 meer dan een jaar eerder (maart 2018).

 

BMW Motorrad profiteerde ook nu optimaal van de 'boost' die de introductie van een vernieuwde GS op de verkopen heeft.

Eerste kwartaal

Kijken we naar de kwartaalcijfers – dus de geconsolideerde inschrijvingen van de eerste drie maanden van 2021 – dan kunnen we stellen dat maart, het eerste trimester redde. Samengeteld werden er in de eerste drie maanden van dit jaar 6.318 nieuwe inschrijvingen geregistreerd. Dat zijn er 502 (of 8,63%) meer dan een jaar eerder. De kwartaalcijfers geven een gelijkaardig beeld als de maand maart, BMW leidt de dans voor Honda en Kawasaki, terwijl Piaggio en KTM de top-5 vervolledigen. BMW plukt dus zo volop de vruchten van het gunstige effect dat een vernieuwde R 1250 GS (Adventure), en in iets minder mate ook de R 1250 RT, op de verkopen heeft.

Top-10: Inschrijvingen per merk - 1e kwartaal 2021

Positie Merk Inschrijvingen Marktaandeel
1. BMW 1.173 18,57%
2. Honda   716 11,33%
3. Kawasaki   567  8,97%
4. Piaggio   435  6,89%
5. KTM   407  6,44%
6. Yamaha   402  6,36%
7. Triumph   310  4,91%
8. Harley-Davidson   187  2,96%
9. Ducati   177  2,80%
10. Kymco   167  2,64%

 

Tekst: BJ

Cijfers: FEBIAC

Foto's: BMW Group Press, Kawasaki Media,

Geschreven op 2 april 2021
© Motoren & Toerisme