2022 is niet het beste jaar voor de Belgische motorverkoop. Na twee straffe jaren in coronatijden, koelen de inschrijvingen van nieuwe motorrijwielen dit jaar af. Bij de inschrijvingen per model zijn er weliswaar verschuivingen, maar niet meteen verrassingen. Zo blijft de Siamese BMW-tweeling R 1250 GS en R 1250 GS Adventure - wij telden ze voor het gemak samen - de inschrijvingscijfers beheersen. Kijken we toch even in detail dan zien we dat de 'dikste' der twee GS'en, de Adventure dus, toch de voorkeur krijgt op het basismodel. In totaal werden er 389 exemplaren van de Adventure-versie ingeschreven, tegen 331 exemplaren voor de R 1250 GS. De BMW's toornen ver boven de concurrentie uit. In de top-10, waar we ditmaal ook de scooters bijtelden, prijken maar liefst vier 125cc-modellen.
Positie | Model | Inschrijvingen |
---|---|---|
1. | BMW R 1250 GS (Adventure) | 720 |
2. | Piaggio Vespa GTS 300 | 308 |
3. | Yamaha MT-07 | 301 |
4. | Piaggio Vespa GTS 125 | 299 |
5. | BMW R 1250 RT | 272 |
6. | Yamaha X-Max 125 | 246 |
7. | Kawasaki Z900 | 244 |
8. | Piaggio Vespa Primavera 125 | 211 |
9. | Yamaha XT 700 Ténéré | 179 |
10. | Honda Monkey 125 | 177 |
11. | Honda PCX 125 | 175 |
12. | Royal Enfield Meteor 350 | 169 |
13. | Honda CRF 1100 Africa Twin | 151 |
14. | Yamaha T-Max | 151 |
15. | SYM Jet X 125 | 148 |
16. | Honda Forza 125 | 146 |
17. | Honda CBF 125 | 139 |
18. | Kymco X-Town | 137 |
19. | Honda CB650RA | 132 |
20. | Honda NT1000 | 127 |
Kijken we wat verder in de top-50 van de inschrijvingen per model dan vallen er een paar zaken op:
- BMW heeft met de S 1000 XR (115 inschr.) en de S 1000 RR (112 inschrijvingen) nog twee bijkomende modellen tussen de eerste 30 staan. De S 1000 RR is overigens veruit de populairste sportmotor.
- Op plaats 35 treffen we de Harley-Davidson Pan America 1250 aan. Harley’s noppenmotor liet 95 inschrijvingen noteren tijdens het eerste halfjaar van 2022. Daarmee blijft de Pan America nog net de Moto Guzzi V85 TT voor. Met 94 inschrijvingen is de TT veruit de populairste Evergreen en in z’n 4e modeljaar goed op weg om een ‘evergreen’ te worden.
Tekst: BJ
Cijfers: FEBIAC: