Belgische motormarkt: De 20 meest ingeschreven merken van 2023

Welke motormerken verkochten het best in 2023? 

De Belgische motorsector kon 2023 positief afsluiten. Het verschil met 2022 was weliswaar klein (+676 eenh. of 2,74%) maar het cijfer bleef wel in het groen. Bovendien lag het eindcijfer 3,3% boven het gemiddelde totaal aantal inschrijvingen van de afgelopen 10 jaar. In totaal werden er in BelgiĆ« vorig jaar 25.359 nieuwe motorfietsen, trikes en quads ingeschreven. 

Winnaars

Voor het tweede opeenvolgende jaar is Honda het bestverkopende merk op de Belgische markt. Big Red tekende in 2023 voor maar liefst 3.993 nieuwe inschrijvingen en daarmee blijft het merk BMW en Yamaha voor.

Honda was ook in 2023 het bestverkopende merk op de Belgische motormarkt

Zowel BMW (3.366 inschrijvingen) als Yamaha (2.904 inschr.) zagen in 2023 hun verkoop en marktaandeel nog stijgen. Kawasaki maakte een stevig remonte ten opzichte van 2022 (+30,90%) en eindigde met 2.042 inschrijvingen op plaats 4. Piaggio wist ondanks verlies (-11,28%) ten opzichte van 2022 toch nog de vijfde plaats in de eindrangschikking vast te houden en dat met 1.628 nieuwe inschrijvingen. Ook KTM en Triumph deden het in 2023 beter dan een jaar eerder met respectievelijk plaatsen 6 en 7 in het eindklassement. 

De V-Strom 800 DE lag mee aan de basis van Suzuki's heropstanding.

Voor Suzuki betekende 2023 een keerpunt en dan wel in de positieve zin. Voor het eerst in jaren kalfde de verkoop van het merk niet verder af en dat was goed voor een toename in de verkoop van bijna 32%! Andere winnaars waren Husqvarna (met +22,82%) en Moto Guzzi (+ 15,06%). Mogen we het in dit laatste geval over een Mandello-effect hebben? Hekkesluiter van de top-20 is het Chinese Zontes, dat z'n verkoop wel met een derde (+33,57%) zag toenemen.

Verliezers

Maar er waren ook merken dit het in 2023 minder goed deden dan het jaar voordien. Opmerkelijk was dat vooral scootermerken in de klappen lijken te delen. Dat was het geval voor Piaggio (zie hierboven), maar ook en opvallender voor SYM en Kymco. In het laatste geval ging het om een verlies van bijna een kwart (23,23%). Moeten we dit verklaren door de verhoogde concurrentie van de Chinese merken? 

CF Moto wist daar in ieder geval niet van mee te profiteren. Het Chinese merk verloor behoorlijk wat ten opzichte van 2022 en datzelfde gold ook voor Royal Enfield, Aprilia en Benelli.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen, driewielers en vierwielers - 2023
Pos. Merk Inschrijvingen Marktaandeel  Verschil tov '22
1. Honda 3.993 15,75% +19,34%
2. BMW 3.366 13,27%   +4,99%
3. Yamaha 2.904 11,45%   +9,30%
4. Kawasaki 2.042   8,05% +30,90%
5. Piaggio 1.626   6,42% -11,28%
6. KTM 1.250   4,93%  +6,11%
7. Triumph 1.141   4,50%  +2,79%
8. Harley-Davidson    978   3,86%   -7,74%
9. SYM    686   2,71%  -14,25%
10. Kymco    661   2,61%  -23,23%
11. Ducati    655   2,58%  -16,67
12. Suzuki    508   2,00%  +31,95%
13. CF Moto    505   1,99%     -9,66%
14. Royal Enfield    468   1,85%    -14,13%
15. Husqvarna    436   1,72%    +22,82%
16. Aprilia    359   1,42%    -13,49%
17. BRP    340   1,34%    +8,63%
18. Benelli    332   1,31%    -10,75
19. Moto Guzzi    275   1,09%    +15,06%
20. Zontes    187   0,74%    +33,57%

 

 

Tekst: BJ

Foto's: Honda News, Suzuki Global Media

Geschreven op 3 januari 2024
© Motoren & Toerisme