Welke motormerken verkochten het best in 2023?
Welke motormerken verkochten het best in 2023?
De Belgische motorsector kon 2023 positief afsluiten. Het verschil met 2022 was weliswaar klein (+676 eenh. of 2,74%) maar het cijfer bleef wel in het groen. Bovendien lag het eindcijfer 3,3% boven het gemiddelde totaal aantal inschrijvingen van de afgelopen 10 jaar. In totaal werden er in Belgiƫ vorig jaar 25.359 nieuwe motorfietsen, trikes en quads ingeschreven.
Voor het tweede opeenvolgende jaar is Honda het bestverkopende merk op de Belgische markt. Big Red tekende in 2023 voor maar liefst 3.993 nieuwe inschrijvingen en daarmee blijft het merk BMW en Yamaha voor.
Zowel BMW (3.366 inschrijvingen) als Yamaha (2.904 inschr.) zagen in 2023 hun verkoop en marktaandeel nog stijgen. Kawasaki maakte een stevig remonte ten opzichte van 2022 (+30,90%) en eindigde met 2.042 inschrijvingen op plaats 4. Piaggio wist ondanks verlies (-11,28%) ten opzichte van 2022 toch nog de vijfde plaats in de eindrangschikking vast te houden en dat met 1.628 nieuwe inschrijvingen. Ook KTM en Triumph deden het in 2023 beter dan een jaar eerder met respectievelijk plaatsen 6 en 7 in het eindklassement.
Voor Suzuki betekende 2023 een keerpunt en dan wel in de positieve zin. Voor het eerst in jaren kalfde de verkoop van het merk niet verder af en dat was goed voor een toename in de verkoop van bijna 32%! Andere winnaars waren Husqvarna (met +22,82%) en Moto Guzzi (+ 15,06%). Mogen we het in dit laatste geval over een Mandello-effect hebben? Hekkesluiter van de top-20 is het Chinese Zontes, dat z'n verkoop wel met een derde (+33,57%) zag toenemen.
Maar er waren ook merken dit het in 2023 minder goed deden dan het jaar voordien. Opmerkelijk was dat vooral scootermerken in de klappen lijken te delen. Dat was het geval voor Piaggio (zie hierboven), maar ook en opvallender voor SYM en Kymco. In het laatste geval ging het om een verlies van bijna een kwart (23,23%). Moeten we dit verklaren door de verhoogde concurrentie van de Chinese merken?
CF Moto wist daar in ieder geval niet van mee te profiteren. Het Chinese merk verloor behoorlijk wat ten opzichte van 2022 en datzelfde gold ook voor Royal Enfield, Aprilia en Benelli.
Pos. | Merk | Inschrijvingen | Marktaandeel | Verschil tov '22 |
---|---|---|---|---|
1. | Honda | 3.993 | 15,75% | +19,34% |
2. | BMW | 3.366 | 13,27% | +4,99% |
3. | Yamaha | 2.904 | 11,45% | +9,30% |
4. | Kawasaki | 2.042 | 8,05% | +30,90% |
5. | Piaggio | 1.626 | 6,42% | -11,28% |
6. | KTM | 1.250 | 4,93% | +6,11% |
7. | Triumph | 1.141 | 4,50% | +2,79% |
8. | Harley-Davidson | 978 | 3,86% | -7,74% |
9. | SYM | 686 | 2,71% | -14,25% |
10. | Kymco | 661 | 2,61% | -23,23% |
11. | Ducati | 655 | 2,58% | -16,67 |
12. | Suzuki | 508 | 2,00% | +31,95% |
13. | CF Moto | 505 | 1,99% | -9,66% |
14. | Royal Enfield | 468 | 1,85% | -14,13% |
15. | Husqvarna | 436 | 1,72% | +22,82% |
16. | Aprilia | 359 | 1,42% | -13,49% |
17. | BRP | 340 | 1,34% | +8,63% |
18. | Benelli | 332 | 1,31% | -10,75 |
19. | Moto Guzzi | 275 | 1,09% | +15,06% |
20. | Zontes | 187 | 0,74% | +33,57% |
Tekst: BJ
Foto's: Honda News, Suzuki Global Media