Aan de vooravond van het Motorsalon 2020, blikken we nog éénmaal terug op 2019. Welke merken waren de winnaars én verliezers van vorig jaar? We zetten de cijfers voor jullie op een rijtje. Na een sterk begin, met een piek in februari, bleef de motorverkoop in 2019 hangen. Het aantal inschrijvingen ging er wel op vooruit, zij het dan (heel) licht. In totaal werden er in 2019 24.930 nieuwe motorfietsen, trikes en quads ingeschreven. Dat zijn er 226 meer dan in 2018, al betekent dat slechts een stijging van nog géén procent (+0,91%).
Boxer-effect
BMW klopte Yamaha in de prestigestrijd om de grootste constructeur op de Belgische markt te worden. In totaal werden er vorig jaar 3.303 nieuwe BMW tweewielers ingeschreven. Dat is een significante stijging van 7,55% (of 232 eenheden) ten opzichte van 2018. Die stijging mogen we voor een flink stuk toeschrijven aan de vernieuwing van BMW’s drie populairste modellen: de R 1250 GS, R 1250 GS Adventure en R 1250 RT. Samen zijn deze drie boxer-modellen goed voor maar liefst 1.784 nieuwe inschrijvingen of maar liefst 54,01% van BMW’s totale verkoop in België! We kunnen dus gerust stellen dat BMW optimaal heeft geprofiteerd van het Boxer-effect.