Gisteren melden we jullie al het goede nieuws dat de Belgische motormarkt in z’n geheel (dus met trikes en quads meegeteld) er ondanks alles op vooruit ging in 2020. Vandaag nemen we specifiek het motorfiets-segment onder de loep. In totaal werden er in 2020 24.255 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Dat waren er dus 456 meer dan een jaar eerder.
Kijken we naar de inschrijvingen (zie tabel hieronder) van nieuwe motorrijwielen (motorfietsen + scooters) per merk in heel 2020, dan eindigt BMW – net als in 2019 – opnieuw bovenaan het klassement. De Duitsers gaan met Yamaha, Honda en Kawasaki drie Japanse merken vooraf. Op plaats 5 volgt KTM, dat knap Piaggio weet voor te blijven. Harley-Davidson, Triumph, SYM en Kymco sluiten de top-10 af. Geen grote verrassingen dus.
Ook niet echt verrassend is het feit dat de meeste gevestigde namen uit de top-10 toch minder inschrijvingen noteerden dan in 2019. 2020 was een jaar waarin motorzaken zo’n 3 maanden - 12 weken - gesloten bleven omwille van twee lockdowns. Dat zo’n lange periode een weerslag heeft is gewoon onvermijdelijk. Dat geldt met name voor BMW , Honda, Kawasaki, Piaggio, Harley-Davidson en Sym. De overige vier merken uit de top-10 gingen er wel op vooruit. In het geval van Kymco was dat zelfs fors.
Een aantal merken maakte, aan het eind van het jaar nog een forse inhaalbeweging. Al had die stijging alles te maken met de invoering van de Euro 5-normen. Om de resterende Euro 4-modellen nog in het verkeer te kunnen brengen, moesten ze volgens de wetgever, voor eind 2020 ingeschreven worden.
Positie | Merk | Inschrijvingen | Verschil tov 2019 | Marktaandeel 2020 |
---|---|---|---|---|
1. | BMW | 3.230 | - 73 | 13,32% |
2. | Yamaha | 3.157 | + 76 | 13,02% |
3. | Honda | 2.483 | - 478 | 10,24% |
4. | Kawasaki | 2.099 | - 92 | 8,65% |
5. | KTM | 1.804 | + 299 | 7,59% |
6. | Piaggio | 1.711 | - 113 | 7,05% |
7. | Harley-Davidson | 1.321 | - 124 | 5,45% |
8. | Triumph | 991 | + 145 | 4,09% |
9. | SYM | 862 | - 114 | 3,55% |
10. | Kymco | 695 | + 175 | 2,87% |
11. | Suzuki | 591 | - 66 | 2,44% |
12. | Ducati | 590 | - 36 | 2,43% |
13. | Husqvarna | 509 | + 72 | 2,10% |
14. | Royal Enfield | 413 | + 108 | 1,70% |
15. | Bullit | 387 | + 137 | 1,60% |
16. | Benelli | 295 | + 112 | 1,22% |
17. | Moto Guzzi | 215 | + 50 | 0,89% |
18. | Orcal | 204 | + 46 | 0,84% |
19. | Neco | 178 | - 31 | 0,73% |
20. | Mash | 170 | - 25 | 0,70% |
21. | Brixton | 166 | + 10 | 0,68% |
22. | Indian | 158 | + 37 | 0,65% |
23. | Hyosung | 151 | + 106 | 0,62% |
24. | Beta | 149 | + 25 | 0,61% |
25. | Archive | 130 | - 4 | 0,54% |
Verderop in het eindklassement vinden we merken die er in 2020 flink op vooruit gingen. Die trend komt in de eerste plaats van budgetvriendelijke motormerken als Royal Enfield, Hyosung, Benelli, Brixton en Orcal. Zij wisten volop te profiteren van de spectaculair gestegen vraag naar gemotoriseerde tweewielers voor woon-werkverkeer.
Opvallend is ook het feit dat Italiaanse merken als Aprilia, Moto Guzzi en MV Agusta in de lift zaten. In het laatste geval is er zelfs sprake van een spectaculaire stijging (+ 162,50%), al was dat niet genoeg om de top-25 te halen. Het is evenwel onduidelijk in hoeverre het hier ook een vooraf-inschrijving van Euro 4-modellen betreft.
De eindbalans is dus dubbel. Langs de ene kant verloren de gevestigde namen duidelijk marktaandeel door de crisis. Anderzijds bood deze crisis ook groeikansen aan kleinere en jongere merken.
Tekst: BJ
Cijfers: FEBIAC
Foto: BigStock Photos/OceanProduction