Na moeilijke zomermaanden met lagere inschrijvingen, bracht ook de maand september geen soelaas voor de Belgische motormarkt. In totaal werden er de afgelopen maand 1.943 nieuwe inschrijvingen van scooters, motorfietsen, quads en trikes geregistreerd. Dat waren er 223 (of 10,30%) minder dan een jaar voordien. Maar ook toen was de markt nog steeds aan een inhaalbeweging bezig na de bijna twee maanden durende lockdown in maart en april.
Sectorfederatie FEBIAC citeert in z’n maandelijks persbericht over de marktevolutie het wereldwijde tekort aan halfgeleiders als belangrijkste reden voor de tegenvallende inschrijvingen. Honda liet de meeste inschrijvingen optekenen in september en ging daarmee Yamaha en BMW vooraf .
Positie | Merk | Inschrijvingen | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | Honda | 343 | 17,65% |
2. | Yamaha | 270 | 13,90% |
3. | BMW | 182 | 9,37% |
4. | Piaggio | 118 | 6,07% |
5. | Harley-Davidson | 115 | 5,92% |
6. | KTM | 112 | 5,76% |
7. | Kawasaki | 107 | 5,51% |
8. | Triumph | 80 | 4,12% |
9. | CF Moto | 61 | 3,14% |
10. | SYM | 60 | 3,09 |
In de gecumuleerde inschrijvingscijfers van de eerste 9 maanden van 2021 leidt BMW nog steeds de dans. Het gaat er zelfs op vooruit ten opzichte van 2020 (+9,15%), datzelfde geldt ook voor de nummer 2 Honda (+30,14%), voor de nummers 3 tot en met 5 Yamaha (-14,83%), Kawasaki (-5,76%) en Piaggio (-6,00%) is er matig tot licht ‘verlies’ ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2020.
In z’n totaliteit groeide de Belgische motormarkt de eerste negen maanden van dit jaar héél licht (+1,17%) tov dezelfde periode in 2020.
Tekst: BJ
Cijfers: FEBIAC
Foto: Autosalon.be/FEBIAC