Belgische motormarkt: Goede start zet ook in februari door

Na een sterke start in januari zette de motormarkt ook vorige maand de groei door.

Als de twee eerste maanden van 2024 ons iets geleerd hebben over de Belgische motormarkt is het wel dat ze de twee sterkste waren sinds het recordjaar 2020. In totaal werden er in de voorbije maand 2.118 nieuwe motorfietsen, trikes en quads geregistreerd. Dat zijn er exact 210 (of afgerond 11%) meer dan in diezelfde maand een jaar eerder het geval was.

Honda bleef ook in februari het grootste merk op de Belgische motormarkt. Beeld: Pixlr/AI

Ook in februari bleef Honda het bestverkopende merk. ‘Big Red’ zette z’n positie als marktleider door  en bleef zo BMW en Yamaha voor. Opvallend is dat de Duitser toch een klein verlies(je) van 3,72% of 12 eenheden ten opzichte van 2023 laten optekenen. Verder zien we in de top-10 van de inschrijvingen per merk alleen maar plusjes, op Ducati na dan. Net buiten de top-10, op plaats 12, laat Suzuki wel een nettogroei (jaar op jaar) van 31,25% optekenen. Het merk uit Hamamatsu lijkt langzaam, maar zeker, weer op stoom te komen.

Nieuwe inschrijvingen per merk - februari 2024
Positie Merk Inschr. Marktaandeel Versch. tov feb. 2023
1. Honda 385 18,1 % +27,48%
2. BMW 311 14,68%   -3,72%
3. Yamaha 201 12,32% +31,82%
4. Kawasaki 196   9,25% +35,17%
5. Triumph 118   5,57% +61,64%
6. KTM 113   5,34%   +5,61%
7. Piaggio 101   4,77% +29,49%
8. Harley-Davidson   76   3,59% +24,59%
9. Ducati   75   3,54%   -5,06%
10. Kymco   55   2,60%  +5,77%
11. CF Moto   45   2,12%  +4,55%
12. Suzuki   42   1,98% +31,25%
13. SYM   36   1,70% -28,00%
14. Husqvarna   33   1,56% -10,81%
15. Royal Enfield   27   1,27%   -3,57%
16. Aixam   23   1,09%   / 
17. BRP   18   0,85% +38,46%
18. Aprilia   17   0,80% -26,09%
19. Indian   15   0,71% -16,67%
20. Moto Guzzi   13   0,61% -45,83%

Belgische motormarkt: Sterke start van 2024

Van het verrassingeffect waar Silence in januari nog voor zorgde is geen spoor meer te bekennen. In de hitparade van februari haalt de Spaanse EV-fabrikant niet eens de top-30.

 

Tekst: BJ

Cijfers: FEBIAC

Beelden: Pixlr/AI

Geschreven op 6 maart 2024
© Motoren & Toerisme