De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen en scooters kenden vorige maand een forse terugval.
De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen en scooters kenden vorige maand een forse terugval.
617, zoveel nieuwe ‘motorrijwielen, driewielers en vierwielers’ werden er in december vorig jaar in België geregistreerd. Daarmee kent het inschrijvingscijfer een fameuze terugval ten opzichte van de laatste maand van 2022. In december 2022 werden er immers in totaal 898 nieuwe inschrijvingen geregistreerd.
Honda was ook in de laatste maand van 2023 de grootste, al moest het merk maar liefst 56,09% prijsgeven ten opzichte van december 2022. BMW volgde op de tweede plaats en tekende ook een verlies (van 20,35%) op ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Van een GS-effect, zoals we dat al een paar maal eerder zagen na de lancering van een nieuwe Boxer-GS, is er dus voorlopig nog geen sprake. Ook Yamaha dat december als derde afsloot deed dat met een deficit (-37,66) ten opzichte van 2022.
Positie | Merk | Inschrijvingen | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | Honda | 101 | 16,37% |
2. | BMW | 90 | 14,59% |
3. | Yamaha | 48 | 7,78% |
4. | Kawasaki | 42 | 6,81% |
5. | KTM | 38 | 5,83% |
6. | Piaggio | 31 | 5,02% |
7. | Triumph | 23 | 3,73% |
8. | Husqvarna | 20 | 3,24% |
9. | Harley-Davidson | 18 | 2,92% |
10. | Kymco | 16 | 2,59% |
Cijfers: FEBIAC/FOD Mobiliteit en Vervoer
Tekst: BJ
Foto: Honda News