Ook in de maand april bleef de Belgische motormarkt het goed doen. In totaal werden er in april 3041 nieuwe motorfietsen, trikes en quads ingeschreven. Dat zijn er 191 meer dan in april 2018, of een toename van 6,70%. Het mooie en warme weer rond de Paasdagen zal daar voor een stuk in meegespeeld hebben, maar de markt zit ook in een stijgende conjunctuur.
Die stijgende verkoopconjunctuur is goed merkbaar bij marktleider BMW – die ook in april het grootste aantal nieuwe inschrijvingen boekte – waar de maand april goed was voor een toename van 10,68% (of 39 eenheden) in vergelijking met diezelfde maand een jaar eerder. Die toename is wellicht nog steeds toe te schrijven aan het effect van de nieuwe ‘GS’.
Na marktleider BMW volgt een Japans pelotonnetje aangevoerd door Honda, dat gevolgd wordt door Yamaha en Kawasaki. En daarmee is onze kleine Belgische markt een perfecte afspiegeling van de pikorde der Japanse constructeurs. De vierde Japanse constructeur, Suzuki volgt op respectabele afstand van de rest en sluit de Belgische top-10 af.
In die top-10 van bestverkopende motormerken in België vinden we verder Piaggio, KTM, Harley-Davidson, SYM en Triumph. Het Britse merk kampeerde in het verleden nagenoeg altijd op de 10e plaats, of net buiten de top-10. Nu lijkt Triumph dus een vaste stek in de top-10 verworven te hebben.
Positie | Merk | Eenheden | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | BMW | 404 | 13,29% |
2. | Honda | 361 | 11,87% |
3. | Yamaha | 356 | 11,71% |
4. | Kawasaki | 301 | 9,90% |
5. | Piaggio | 233 | 7,66% |
6. | KTM | 200 | 6,58% |
7. | Harley-Davidson | 197 | 6,48% |
8. | SYM | 128 | 4,21% |
9. | Triumph | 114 | 3,75% |
10. | Suzuki | 82 | 2,70% |
Tekst: Bart Jacobs
Cijfers: FEBIAC
Foto: Bigstock Photo