De voorbije maand zal qua zonuren geen prominente plaats innemen in de statistieken. Ook wat de inschrijvingscijfers van nieuwe motorfietsen, drie- en vierwielers betreft, was augustus maar een kwakkelmaand.
Een kwakkelmaand dat wel, maar nu ook weer geen rampmaand. Augustus is weleens vaker een maand waarin de inschrijvingscijfers wat lager zijn. Dat zagen we eerder al bij augustus 2019 en dat gold ook voor augustus 2021. In totaal werden er in augustus 2149 nieuwe motorfietsen, drie of vierwielers geregistreerd. Dat waren er 117 (of 5,16%) minder dan in augustus 2022.
Positie | Constructeur | Inschrijvingen | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | Honda | 345 | 16,05% |
2. | Yamaha | 242 | 11,20% |
3. | BMW | 224 | 10,42% |
4. | Kawasaki | 210 | 9,77% |
5. | Piaggio | 139 | 6,47% |
6. | Triumph | 120 | 5,58% |
7. | KTM | 119 | 5,54% |
8. | Harley-Davidson | 85 | 3,96% |
9. | SYM | 65 | 3,02% |
10. | KYMCO | 59 | 2,75% |
Kijken we naar de gecumuleerde inschrijvingscijfers over de eerste acht maanden van 2023 dan zijn die nog steeds hoger dan op hetzelfde moment in 2022. Tot en met 31 augustus van dit jaar werden er 19.936 nieuwe motorfietsen, drie- of vierwielers ingeschreven. Dat zijn er 535 meer dan in dezelfde tijdspanne vorig jaar werden ingeschreven. In procenten uitgedrukt doen de nieuwe inschrijvingen het dit jaar 2,75% beter dan vorig jaar.
Na acht maanden blijft Honda de inschrijvingsstatistieken aanvoeren met 3.071 nieuwe inschrijvingen, voor BMW (2.737 inschrijvingen) en Yamaha (2.231 inschrijvingen).
Tekst: BJ
Foto: Honda News
Cijfers: FEBIAC