Belgische motormarkt: Motormarkt sluit 1e kwartaal af met ex-aequo

Het droge en zonnige weer dat maart 2022 overheerste kon geen ‘boost’ geven aan de verkoop van motorfietsen. In de voorbije maand werden 3.091 nieuwe motorfietsen, trikes en quads geregistreerd. Dat waren 152 inschrijvingen (of -4,69%) minder dan in maart 2021.  Het ‘verlies’ ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar gold overigens niet voor elke constructeur. Zo ging Honda er in maart 2022 er met sprongen op vooruit. Voor ‘Big Red’ bedroeg het verschil met maart 2021 zelfs 50%. Ook Kawasaki, Triumph en SYM gingen er op vooruit ten opzichte van maart 2021. Verderop in het peloton (tussen plaatsen 11 en 20) liet Aprilia zelfs een ‘winst’ van 135%, ten opzichte van maart 2021 optekenen.

Inschrijvingen per merk - maart 2022

Positie Merk Inschrijvingen Marktaandeel
1. Honda 568 18,38%
2. BMW 414 13,39%
3. Yamaha 321 10,38%
4. Kawasaki 252   8,15%
5. Piaggio 199   6,41%
6. Triumph 158   5,11%
7. KTM 134   4,34%
8. Harley-Davidson 117   3,79%
9. Ducati 106   3,43%
10.  SYM   88   2,85%
11. KYMCO   76   2,56%
12.  Royal Enfield   51   1,65%
13. Husqvarna   49   1,59%
14. Aprilia   47   1,52%
15. CF Moto   47    1,52%
16.  Suzuki   36   1,16%
17. Moto Guzzi   33   1,07%
18. Benelli   29   0,94%
19. Motron   26   0,84%
20. Bullit   25   0,81%

 

Triumph heeft zich dit jaar tot vaste 'top-10-speler' op de Belgische markt ontpopt. Daar is het verkoopsucces van deze Tiger Sport 660 wellicht niet vreemd aan.

Eindbalans 1e kwartaal

Bekijken we de inschrijvingen over de drie eerste maanden van 2022 heen dan zien we dat Honda een duidelijke voorsprong neemt op BMW en Yamaha.  Het effect van de nieuwe NT1100 zal in dat succes ongetwijfeld meespelen, al blijft de globale situatie moeilijk in te schatten. Zo zijn er nog steeds leveringsproblemen, mede ingegeven door de wereldwijde schaarste op de markt van de halfgeleiders, maar ook de onstabiele geo-politieke situatie zal zeker een rol gespeeld hebben (en dan vooral in maart).

Globaal gezien ging de markt er met 0,82% (of 52 eenheden) op vooruit ten opzichte van het 1e kwartaal van 2021. Gezien het geringe verschil met dezelfde periode in 2021 mogen we van een ex-aequo gewagen.

Inschrijvingen per merk - 1e kwartaal 2022

Positie Merk Inschrijvingen Marktaandeel
1. Honda 1078 16,92%
2. BMW   936 14,69%
3. Yamaha   676 10,61%
4. Kawasaki   490   7,69%
5. Piaggio   363   5,70%
6. KTM   318   4,99%
7. Triumph   308   4,84%
8. Harley-Davidson   285   4,47%
9. Ducati   204   3,20%
10. Kymco   177   2,78%
11. SYM   175   2,75%
12. CF Moto   134   2,10%
13. Royal Enfield   102   1,60%
14. Husqvarna   101   1,59%
15.  Aprilia     79   1,24%
16. Suzuki     76   1,19%
17. Moto Guzzi     64   1,00%
18. Benelli     55    0,86%
19. Beta     51    0,80%
20. Bullit     49    0,77%
Beta duikelde in het afgelopen kwartaal de top-20 binnen en werd zo het eerste 'pure offroad-merk' voor concurrenten Sherco en GASGAS. Foto: Beta Motorcycles

Opvallend is ook dat merken als Harley-Davidson, Aprilia en Beta, het in het eerste kwartaal van 2022 een  stuk beter deden dan een jaar geleden. Ook hier zijn marktomstandigheden en de lancering van nieuwe populaire modellen daarin bepalende factoren.

 

Tekst: BJ

Foto's: Honda, Triumph, Beta

Cijfers: FEBIAC

Geschreven op 1 april 2022
© Motoren & Toerisme