In de aanloop naar 2025 en Euro5+ maken de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen rare bokkensprongen.
In de aanloop naar 2025 en Euro5+ maken de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen rare bokkensprongen.
Wie de afgelopen weken en maanden via onze site het nieuwe modellen-nieuws volgde weet dat alle 2025 Euro5+-conform afgeleverd worden. De invoering van die nieuwe fase in de Euro-normering (met nog strengere emissienormen) laat zich ook voelen op de Belgische markt. Omdat het na 1 januari een stuk moeilijker wordt om ‘oude’ Euro5-modellen te verkopen, schrijven een aantal importeurs hun resterende stocks nu nog snel in. Die trend is zéér merkbaar in de inschrijvingscijfers van november. In de voorbije maand werden er namelijk 1870 nieuwe motorfietsen, drie- en vierwielers ingeschreven, dat is meer dan het dubbele (of +107,32%) van wat er in november 2023 (902 eenh.) geregistreerd werd.
En zo komt het dat een bescheiden merk als Bluroc Motorcycles (een merk van Mooof N.V. uit Wielsbeke) vorige maand maar liefst 310 inschrijvingen liet optekenen. Het Belgische motormerk –maar met productie in China - was daarmee marktleider voor de maand november. Met BRP vinden we ook op de tweede plaats een verrassende naam terug, net als op plaats vier met Neco (nog een merk uit de Mooof-stal). Overigens merken we ook bij meer gevestigde namen uit de inschrijvingen top-10 uitschieters, want op Honda en Piaggio na laat iedereen hogere cijfers dan een jaar eerder registreren.
Positie | Merk | Inschrijvingen | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | Bluroc Motorcycles | 310 | 16,58% |
2. | BRP | 265 | 14,17% |
3. | BMW | 167 | 8,93% |
4. | Neco | 165 | 8,88% |
5. | Yamaha | 136 | 7,27% |
6. | Honda | 115 | 6,15% |
7. | Kawasaki | 80 | 4,28% |
8. | KTM | 68 | 3,64% |
9. | Piaggio | 49 | 2,62% |
10. | Harley-Davidson | 45 | 2,41% |
Bekijken we de inschrijvingen cumulatief over de eerste 11 maanden van 2024, dan hebben de cijfers van november weinig tot geen invloed voor de top-3. Honda blijft marktleider met 4.056 inschrijvingen, voor Yamaha (3.325) en BMW (3.168).
pdf - 114.66KB
Tekst: BJ
Foto: Archief M&T/FEBIAC
Cijfers: FEBIAC - FOD Economie