Na maanden tekenen van inkrimpen te hebben vertoont, veerde het aantal inschrijvingen van nieuwe motorfietsen en drie- en vierwielers in augustus voor het eerst weer op. In totaal werden er in vorige maand 2266 inschrijvingen genoteerd, dat waren er welgeteld 99 meer dan in augustus 2021.
BMW was ‘de winnaar’ van deze zomermaand met in totaal 285 nieuwe inschrijvingen. Honda tikte als tweede af maar boerde licht (-7,22%) achteruit. Voor Piaggio zat er wel winst in, zij gingen er 28,49% op vooruit. Opvallend is dat er fors minder Yamaha’s en Kawasaki’s werden ingeschreven dan een jaar eerder. Ook Harley-Davidson gaat er op achteruit. Verder deed zowat de hele top-20 het haast evengoed of beter dan in augustus 2021.
Positie | Merk | Inschrijvingen | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | BMW | 285 | 12,58% |
2. | Honda | 270 | 11,92% |
3. | Piaggio | 230 | 10,15% |
4. | Yamaha | 187 | 8,25% |
5. | Kawasaki | 124 | 5,47% |
6. | KTM | 122 | 5,38% |
7. | Triumph | 97 | 4,28% |
8. | Kymco | 95 | 4,19% |
9. | Harley-Davidson | 76 | 3,35% |
10. | Ducati | 75 | 3,31% |
11. | SYM | 71 | 3,13% |
12. | CF Moto | 56 | 2,47% |
13. | Royal Enfield | 52 | 2,29% |
14. | Aprilia | 42 | 1,85% |
15. | Benelli | 42 | 1,85% |
16. | BRP | 38 | 1,68% |
17. | Suzuki | 33 | 1,46% |
18. | Husqvarna | 32 | 1,41% |
19. | Moto Guzzi | 28 | 1,24% |
20. | Brixton | 22 | 0,97% |
FEBIAC geeft in z’n begeleidend persbericht niet echt een verklaring waarom de inschrijvingscijfers van augustus 2022 aanzienlijk beter waren dan die van dezelfde maand een jaar eerder. Speelde de lange warme zomer van 2022 een rol en besliste een aantal mensen om alsnog een nieuwe motorfiets te kopen? Wie weet. Een verklaring voor de aanzienlijke verschillen in inschrijvingsaantallen, tussen augustus 2021 en verleden maand, moeten we voor Kawasaki en Yamaha wellicht gaan zoeken in de leveringsachterstanden waarmee beide bedrijven begin 2021 kampten. In de zomer van 2021 volgde dan een inhaalslag.
Budgetmerken in de lift
Wie de inschrijvingscijfers van vorige maand onder de loep neemt, ziet dat scootermerken (op SYM na dan) en budgetvriendelijke motormerken in de lift zitten. Hierboven haalden we al Piaggio aan, maar ook Kymco (+102,13%), Royal Enfield (+40,54%) en Benelli (+55,56%) en Brixton (+15,79%). Net buiten de top-20 konden ook Erider (21 inschrijvingen) en Zero Motorcycles (+116,67%) indruk maken. Beide EV-merken kende de afgelopen maanden overigens een sterke groei. Is dit het begin van een kantelpunt voor elektrische motorfietsen als mobiliteitsoplossing?
Tekst: BJ
Cijfers en illustratie: FEBIAC