Alhoewel er van lenteweer nauwelijks sprake was - we beleefden de koudste aprilmaand in 35 jaar - bleef de motorverkoop toch op koers in de eerste echte 'lentemaand'. Dat april 2021 het qua inschrijvingen beter zou doen dan dezelfde maand vorig jaar, stond in de sterren geschreven. De corona-maatregelen die niet-essentiële winkels opgelegd kregen tijdens de zogenaamde 'Paaspauze' bleken ook geen al te storend effect te hebben op de handel.
In totaal werden er in april 2021 3.228 nieuwe motorfietsen, trikes en vierwielers (quads/SSV's) ingeschreven. Dat waren er welgeteld 2.337 meer dan in diezelfde maand in 2020. Toen werden er, vooral door de opgelegde lockdown, slechts 891 eenheden ingeschreven. De vergelijking met april 2020 gaat dus niet echt op. Maar hoe deed de voorbije maand het dan in vergelijking met aprilmaanden uit 'normale' jaren? Ook een stuk beter, zo blijkt als we er de cijfers van april 2019 (3.041 nieuwe inschrijvingen) en april 2018 (2.850 nieuwe inschrijvingen) nog eens bij halen.
Ook nu in april 2021 voerde BMW Motorrad het klassement van inschrijvingen per merk aan. In totaal werden er 481 nieuwe BMW's ingeschreven. Honda volgde op een tweede plaats met 449 eenheden en Yamaha liet 375 inschrijvingen optekenen. De schaarste waar, Yamaha Motor Europe CEO Eric De Seynes vorige week nog naar refereerde wordt stilaan verholpen.
Positie | Constructeur | Inschrijvingen | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | BMW | 491 | 14,90% |
2. | Honda | 449 | 13,91% |
3. | Yamaha | 375 | 11,62% |
4. | Kawasaki | 316 | 9,79% |
5. | Piaggio | 196 | 6,07% |
6. | KTM | 192 | 5,95% |
7. | Triumph | 131 | 4,06% |
8. | Harley-Davidson | 122 | 3,78% |
9. | SYM | 88 | 2,73% |
10. | Suzuki | 75 | 2,32% |
In april doken ook SYM en Suzuki de top-10 van de inschrijvingen per merk weer binnen. Het Taiwanese scooter-merk was al jaren één vaste waarde in die top-10. Voor Suzuki was het al een tijdje geleden dat ze nog in die top-10 hadden gestaan.
Tekst: BJ
Foto: BMW Motorrad
Cijfers: FEBIAC