De coronacrisis betekende een zware klap voor de motorsector al sinds half maart zijn motordealers verplicht gesloten. De impact van de anti-coronamaatregelen was al duidelijk merkbaar in de inschrijvingscijfers van maart. En dus was het zonneklaar dat ook april ’20 een erg magere maand zou worden. Niettemin werden er tijdens de voorbije maand wel inschrijvingen van nieuwe motorfietsen geregistreerd. Het zou oneerlijk zijn om die te gaan vergelijken met de inschrijvingen van april ’19. Dit zijn immers uitzonderlijke tijden.
In totaal werden er in april 891 nieuwe motorfietsen, trikes en quads ingeschreven. Het gaat dan om motorfietsen die ingezet worden voor woon-werkverkeer. Globaal gezien, een negatief verschil van 70,7% ten opzichte van diezelfde maand,vorig jaar. Een verschil dat erg pijnlijk is, omdat de branche vooral in de lentemaanden het gros van de jaarinkomsten moet binnenhalen. Het is nog maar de vraag of de resterende maanden 2020 nog enigszins kunnen redden.
Positie | Merk | Eenheden | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | BMW | 164 | 18,41% |
2. | Yamaha | 112 | 12,57% |
3. | Harley-Davidson | 80 | 8,98% |
4. | Triumph | 79 | 8,87% |
5. | Piaggio | 70 | 7,86% |
6. | Honda | 68 | 7,63% |
7. | Kawasaki | 46 | 5,16% |
8. | KTM | 44 | 4,94% |
9. | Ducati | 24 | 2,69% |
10. | SYM | 21 | 2,36% |
Tekst: BJ
Cijfers: FEBIAC
Foto: BMW Motorrad Belux