Belgische motormarkt: Welke tendensen zijn er te ontwaren?

Eergisteren kon je al lezen dat de heropleving van de  Belgische motormarkt zich ook in augustus wist door te zetten. Alle merken uit de top-10 – op Kymco na - deden het vorige maand beter dan in augustus 2019.

Voor de echte tendensen inzake inschrijvingen per merk moeten we echter naar de cijfers op langere termijn kijken. Tot en met 31 augustus werden er dit jaar 20.051 nieuwe motorfietsen, trikes en quads geregistreerd. Dat is een lichte daling van 1,18% (of 239 eenheden) ten opzichte van diezelfde periode in 2019, toen er 20.290 nieuwe inschrijvingen werden opgetekend.

Bekijken we dan de gecumuleerde inschrijvingscijfers van de eerste acht maanden van 2020 dan merken we dat de top-3 duidelijk uit Yamaha, BMW en Honda bestaat. Deze drie merken hadden eind augustus de kaap van de 2.000 ingeschreven eenheden overschreden. Achter hen volgt een pelotonnetje bestaande uit Kawasaki, Piaggio (versta ‘Vespa’), KTM en Harley-Davidson. Deze vier merken hadden allemaal meer dan 1.000 nieuwe inschrijvingen laten optekenen. Triumph, SYM en Kymco ronden de top-10 af.  Ondanks de forse heropleving van de motormarkt in de voorbije drie maanden (en half), moeten maar liefst zeven merken uit de top-10 inschrijvingen inboeten ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. We hebben het dan over BMW (-2,49%), Honda (-14,45%), Kawasaki (-2,77), Piaggio (-12,89%), KTM (-5,15%), Harley-Davidson (-15,04%), SYM (-12,99%). 

 

Yamaha is marktleider op de Belgische motormarkt en dat is geen toeval.

Evenwichtige product-portfolio

Z’n positie als marktleider heeft Yamaha niet alleen aan een doordachte prijzenpolitiek te danken, maar ook aan de uitgebreide modellenmix. Als geen ander Japans merk biedt Yamaha een mix van sportieve en toergerichte wegmodellen, neo-retro’s en pendelmotorfietsen – al heeft Yamaha zelf het eerder over ‘urban mobility’. Daarbovenop komt nog eens een breed assortiment aan scooters, allroads, offroads en quads. Kortom, Yamaha plukt nu de vruchten van een gevarieerde en relevante product-portfolio.

 

125 cc's populair

Bekijken we de inschrijvingen per model, dan vinden we in de top-15 maar liefst 5 125 cc’s terug. Drie daarvan zijn, en dat zal wellicht niemand verwonderen, scooters. Vespa is en blijft een sterk merk in het 125 cc-segment, maar ook Yamaha pikt hier meer dan z’n graantje mee. Opnieuw zien we dat het merk met de gekruiste stemvorken optimaal profiteert van z’n gevarieerd gamma want met de X-Max 125 en de YZF-R 125, zijn Yamaha’s populairste ‘achtste-liters’ twee erg diverse modellen.

 

Vespa spreekt met z'n 125 cc's niet alleen een jong, maar ook vrouwelijk en divers publiek aan.

De 125 cc past perfect in het plaatje van de individuele mobiliteit. Het aanbod is groot en gevarieerd en bovendien toegankelijk. In dat laatste geval hebben we het dan niet alleen over de financiën maar ook over het feit dat je met een rijbewijs B aan de slag kunt op een 125 cc.

Challengers komen opzetten

Alleen Yamaha (+9,12%), Triumph (+5,21%) en Kymco (+21,91%) gingen er dus op vooruit in de top-10. Als de meeste merken uit de top-10 er op achteruit gaan, maar de markt in z’n totaliteit bijna het gat met 2019 heeft dicht gefietst, waar zit dan de winst? Die zit duidelijk verderop in de rangschikking bij de kleinere merken.

Hyosung kende dankzij deze Aguila een sterke groei in de inschrijvingsstatistieken.

Zo laat Hyosung een groei van 189,19% optekenen ten opzichte van de eerste 8 maanden van vorig jaar. En dat grotendeels met één model: de Aguila 125 S Bobber. Ook bij Benelli (+ 49,67%) en Super Soco (+53,66%) zien we een sterke groei. Niet geheel toevallig betreft het hier drie Aziatische merken, die zich de komende jaren op de Belgische, en bij uitbreiding Europese, markten willen meten met de gevestigde waarden. Challengers dus. Ook Royal Enfield (+32,05%) behoort, zij het dan in mindere mate, tot dat kransje van challengers.

Boost voor premium

Maar de groei zit ‘m niet alleen bij de challengers, die voor een scherpe prijs relatief veel waar bieden. Neen, ook een aantal gevestigde en premium merken wist de afgelopen maanden schijnbaar van de heropleving te profiteren. Tenminste, dat leiden we af uit de zeer gezonde groeicijfers van MV Agusta (+154,55), dat z’n inschrijvingscijfers quasi zag verdrievoudigen. Maar ook Can-Am (+75%), Indian Motorcycle (+32,67%) en Moto Guzzi (+33,33%) zitten duidelijk in de lift. 

Af en toe mag het ook "iets meer zijn" en daar weet een merk als MV Agusta optimaal van te profiteren.

Maar er zijn ook tegenvallende verhalen. Zo wist een merk als Zero Motorcycles (-21,88%) duidelijk niet te profiteren van een situatie die op het eerste gezicht geknipt leek voor het merk.

Offroad in de lift

In de voorbije maanden werd in de Verenigde Staten een interessante markttrend waargenomen. Terwijl straatmotoren duidelijk klappen kregen, hadden offroads en allroads de wind in de zeilen. Hun positieve cijfers zorgden ervoor dat heel wat Amerikaanse dealerships toch nog het hoofd boven water wisten te houden. Die positieve trend inzake offroads en allroads is ook in België, zij het dan in lichtere mate, merkbaar. Vooral BRP (Bombardier Recreational Products) wist optimaal te profiteren van de herneming van de motormarkt. Zij laten een groei van maar liefst 645,45% (of 142 eenheden) optekenen. Toch even erbij vermelden dat het hierbij uitsluitend om quads en zogenaamde SSV’s (side-by-sides) gaat, maar ook zij worden als motorfietsen ingeschreven.

CFMoto zag vooral de inschrijvingen van quads en SVS's stijgen.

Ook CFMoto – sinds vorig jaar opgenomen in de merkenportfolio van het Mechelse BW Import – weet van deze trend te profiteren. CFMoto rapporteert voor de eerste 8 maanden van 2020 374 nieuwe inschrijvingen, op 38 motorfietsen na, waren dat quads en SSV’s.

Toch blijft de positieve trend niet beperkt tot vierwielers met noppenbanden want ook Beta (+13,79%), Fantic (+95,45%) en vooral TM (+700%) pikken een graantje mee.

 

Tekst: BJ

Foto’s: constructeurs

Geschreven op 10 september 2020
© Motoren & Toerisme