De laatste maand van 2021 werd er eentje om snel te vergeten, tenminste wat de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen, trikes en quads betreft.
Yamaha (+20,31%) deed de beste zaken en wist toch met een positief maandresultaat het jaar af te sluiten. Maakte dat goede maandresultaat deel uit van een inhaalbeweging voor het merk met de gekruiste stemvorken? Daarna volgen BMW (-23,68%) en beetje verrassend KTM (-87,80%). Beide Europese merken moeten flink wat percentage inleveren ten opzichte van december 2020. Die constatering geldt evenzeer voor de nummers 4 en 5, Piaggio (-71,43%) en Honda (-45,90%). Kymco (+6,67%) boekt lichte winst op nummer 6, terwijl CF Moto (-59,74%) en Kawasaki (-27,78%) het met aanzienlijk minder moeten stellen dan in december 2020. Triumph (+25%) en Zontes (+300%) sluiten met winst de top-10 af. Al gaat het in absolute cijfers (ingeschreven eenheden) wel om relatief lage aantallen.
Positie | Constructeur | Eenheden | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1. | Yamaha | 77 | 12,50% |
2. | BMW | 58 | 9,42% |
3. | KTM | 45 | 7,31% |
4. | Piaggio | 42 | 6,82% |
5. | Honda | 33 | 5,36% |
6. | Kymco | 32 | 5,19% |
7. | CF Moto | 31 | 5,03% |
8. | Kawasaki | 26 | 4,22% |
9. | Triumph | 25 | 4,06% |
10. | Zontes | 24 | 3,90 |
In vergelijking met december 2020 ging de totale markt er maar liefst 55,13% op achteruit. Dat is immens, en dan ga je al snel naar mogelijke oorzaken voor die ogenschijnlijke malaise zoeken. Al was december natuurlijk nooit de maand waarin de inschrijvingen van tweewielers piekten. Ten minste, tot december 2020 toen de inschrijvingen opeens wel piekten. Achterstallige leveringen en de nakende invoering van de Euro 5-normen zorgden voor een golf van nieuwe registraties. December van vorig jaar (2021) vergelijken met diezelfde maand een jaar eerder zou dus al bij al appelen met citroenen vergelijken zijnā¦
Tekst: BJ
Cijfermateriaal: FEBIAC
Foto: Yamaha Motor Belgium