Augustus was geen al te beste maand voor de Belgische motormarkt. In totaal werden er 2040 nieuwe inschrijvingen geregistreerd, dat zijn 106 minder dan in augustus 2018. Speelde het af en toe kwakkelende weer daarin een rol, voelde de markt de vakantie of waren er andere aspecten? Feit is dat de top-10 behoorlijk dooreen werd geschud in augustus. Yamaha voerde de verkoopslijsten aan voor Honda en Piaggio, gevolgd door Kawasaki en BMW. BMW belandde dus voor het eerst sinds lange tijd buiten de top-3. KTM, Harley-Davidson, SYM, Triumph en Kymco completeerden de top-10. Als we daar iets uit kunnen leren is wel dat scootermerken het goed deden in augustus. Een nakend nieuw school- (en werkjaar) zal daar niet vreemd aan zijn. Toch boekten in augustus alle constructeurs uit de top-10, op Kawasaki en KTM na dan, fors minder inschrijvingen ten opzichte van diezelfde maand een jaar eerder. Bij Kawasaki (+39,85%) en KTM (+26,79%) lag dat gelukkig anders.
Positie | Merk | Inschrijvingen | Marktaandeel |
---|---|---|---|
1 | Yamaha | 248 |
12,16% |
2 | Honda | 231 |
11,32% |
3 | Piaggio | 209 |
10,25% |
4 | Kawasaki | 186 |
9,12% |
5 | BMW | 169 |
8,28% |
6 | KTM | 142 |
6,96% |
7 | Harley-Davidson | 108 |
5,29% |
8 | SYM | 80 |
3,92% |
9 | Triumph | 62 |
3,04% |
10 | KYMCO | 50 |
2,45% |