Belgische motormarkt: Zwak augustus

Augustus was geen al te beste maand voor de Belgische motormarkt. In totaal werden er 2040 nieuwe inschrijvingen geregistreerd, dat zijn 106 minder dan in augustus 2018. Speelde het af en toe kwakkelende weer daarin een rol, voelde de markt de vakantie of waren er andere aspecten? Feit is dat de top-10 behoorlijk dooreen werd geschud in augustus. Yamaha voerde de verkoopslijsten aan voor Honda en Piaggio, gevolgd door Kawasaki en BMW. BMW belandde dus voor het eerst sinds lange tijd buiten de top-3. KTM, Harley-Davidson, SYM, Triumph en Kymco completeerden de top-10. Als we daar iets uit kunnen leren is wel dat scootermerken het goed deden in augustus. Een nakend nieuw school- (en werkjaar) zal daar niet vreemd aan zijn. Toch boekten in augustus alle constructeurs uit de top-10, op Kawasaki en KTM na dan, fors minder inschrijvingen ten opzichte van diezelfde maand een jaar eerder. Bij Kawasaki (+39,85%) en KTM (+26,79%) lag dat gelukkig anders.

 

Inschrijvingen per merk - augustus 2019
Positie Merk Inschrijvingen Marktaandeel
1 Yamaha 248

12,16%

2 Honda 231

11,32%

3 Piaggio 209

10,25%

4 Kawasaki 186

 9,12%

5 BMW  169

 8,28%

6 KTM 142 

 6,96%

7 Harley-Davidson 108

 5,29%

8 SYM  80

 3,92%

9 Triumph 62

3,04%

10 KYMCO 50

2,45%

 

Ducati strandde net buiten de top-10 op de 11e plaats en liet evenveel inschrijvingen als een jaar eerder optekenen. Achter de Italianen volgden Royal Enfield (+95,24%), Suzuki (-37,50%), Husqvarna (+100%) en Brixton (+28,57%). Het succes van Husqvarna valt (net als bij zustermerk KTM) wellicht te verklaren door de eerste inschrijvingen van de 2020 enduro-machines, die sinds juli bij de dealers staan.

 

Tekst: Bart Jacobs

Cijfers: FEBIAC

Foto: Yamaha Motor Belgium

 

Geschreven op 5 september 2019
© Motoren & Toerisme