Benelux Trophy 2023 - Chimay

Na Hengelo kwam er met de Open Trophy in Chimay de tweede stratenrace aan, in het Benelux kampioenschap. Het werd meteen de zesde manche van de Benelux Trophy dit jaar. Binnen niet al te veel tijd wordt Chimay een eeuweling en dat zal ongetwijfeld met de nodige festiviteiten gepaard gaan, maar dat is voor later in dit decennium, nu over tot de orde van de dag. Dat er heel wat afwezigen waren uit de hoogste regionen van de tussenstanden in de Benelux Trophy,-bij zowel de Supersport als de Superbike-, omdat heel wat rijders het circuit te gevaarlijk vinden en dus liever niet aan de start verschijnen, is een open deur intrappen. Dit in tegenstelling tot de rijders uit het International Road Racing Championship, kortweg het IRRC, die juist wel de meest acrobatische standjes klaarspelen tussen de bomen, verlichtingspalen en de vangrails door en alleen maar op dergelijke circuits rijden.

Tekst en Foto’s: Jan Vermeer

Het Circuit des Frontières in Chimay is het laatste stratencircuit in België waar met de huidige generatie motorfietsen wordt geracet.

Ook in Chimay zagen we, net als dat het geval was in Hengelo, een groot aantal IRRC-piloten die zich ook voor de Benelux Trophy-wedstrijden inschreven. Het was dus een bomvol deelnemersveld in de Benelux races en er werden dan ook prachtige duels gebracht in diverse klassen. Dat Chimay voor het publiek een trekpleister is en blijft, bewezen de duizenden toeschouwers die ondanks het gure weer op zondag, langs het circuit in de bochten en op de taluds stonden.

Ook in Chimay ontsnapte men niet aan het typische Belgische zomerweer.

Het weekend begon mooi met een aangename temperatuur tijdens de kwalificaties, waarbij het zonnetje af en toe kwam piepen over de glooiende velden van de uithoek van de provincie Henegouwen en op een boogscheut van de Franse grens, maar vanaf zaterdagnacht werden de hemelsluizen wagenwijd opengezet. Omdat bij onze zuiderburen racen alleen maar toegelaten is op permanente circuits schreven zich enkele tientallen rijders in uit Frankrijk. Wie niet op de deelnemerslijst stonden waren Ricardo Brink en Thijs Peeters bij de SBK en Bram Lambrechts en Jef Van Calster bij de SSP. Meteen de top twee in de tussenstanden in elke cilinderklasse. Brink had reeds een tijdje geleden aangegeven om niet veel zin te hebben in een verplaatsing naar Chimay. Peeters van zijn kant liet zich op het laatste moment opereren aan de onderarmen. Van Calster reed een IDM-race in Schleiz en Lambrechts paste ook voor het razendsnelle stratencircuit.

Spectaculair één-tweetje met Charl Van Gysel op de Deschouwer Kawasaki Ninja ZX-10R en Yan Ancia op de Peter Motor Works BMW M 1000 RR.

Yan Ancia op de afspraak

Onder het motto, ‘de afwezigen hebben ongelijk’, kon Yan Ancia aanzienlijk knabbelen aan zijn achterstand in de tussenstand. De Limburger rijdt altijd goed in Chimay en deed dat ook nu. Volgens velen uit zijn omgeving zijn beste race van het seizoen tot dan toe.... ja, misschien zelfs de beste uit zijn carrière. Op zondagmorgen viel er een druilerige regen uit de hemel die zorgde voor een erg moeilijke race. De regendruppels spetterden in het rond en aangedampte helmvizieren waren schering en inslag.

'Good old' Didier Grams maakte nog eens een gastoptreden in de Benelux Trophy. Foto: Jan Vermeer

Ancia, de Fin Erno Kostamo en Duitser Didier ‘Didi’ Grams knalden na de start als aan een lint over de baan en wisselden diverse malen van positie. De spanning was te snijden, maar iets over half koers nam Kostamo enige afstand, de Fin is niet voor niks de winnaar van de jongste editie van de stratenrace in Macau, waar er echt volledig tussen betonnen muren wordt geduelleerd.

Een felle driestrijd tussen Ancia, Kostamo en Grams in de spray van Chimay. Foto: Jan Vermeer

Ancia hield Grams, nochtans vijfmaal IRRC-kampioen bij de Sbk's, af voor de tweede plaats. Wie zich ook overtrof was de Belg, Ouri Bikkems met zijn zesde plaats, tussen al de straatracers, waarbij hij in de herneming nog beter zou doen met de vijfde positie. De Oost-Vlaming rijdt ook graag in regenachtige toestanden, gaf hij te kennen.

Speelde z'n ervaring als motorcrosser een rol op een nat Chimay? Ouri Bikkems wist zich in elk geval goed uit de slag te trekken op het stratencircuit. Foto: Jan Vermeer

Bij de start van de slotrace bij de SBK’s was het nu droger geworden zodat de zware kanonnen op slicks de baan op konden. Kostamo was opnieuw een maatje te groot voor de rest van het veld, maar opnieuw kon Ancia zich een stratenrace coryfee van het lijf houden in de vorm van de Fransman Eddy Ferre. Nochtans startte deze ‘fransoos’ al ettelijke keren in bekende races in het Verenigd Koninkrijk, waaronder de befaamde Northwest 200. De voorsprong van Ancia was amper enkele meters.

Yan Ancia deed een uitstekende zaak in de strijd om de Benelux Trophy. Foto: Jan Vermeer

Zo rukt Ancia op naar de tweede plaats in de tussenstand, echter nog op ruime afstand van leider Brink. In die slotreeks reden zich nog een handvol landgenoten in de top tien met Davy Maes, Mike Parmentier en Jean-Pierre Polet.

Bandenkeuze aan de orde bij Supersport-klasse

De 600cc motoren mochten op zondagmorgen de spits afbijten en moesten dat op een kletsnatte baan doen. Omdat de rijders op zaterdag een kurkdroge baan hadden gehad tijdens de qualifs was het een beetje dansen op een slappe koord. Maar er zijn nu eenmaal rijders die zich in dergelijke omstandigheden als vissen in het water voelen. Twee van hen zijn Kenny Meersman en Jonathan Lesceux. De eerste rijdt sinds dit jaar opnieuw in de SSP-klasse na enkele jaren in de tweecilinderklasse te hebben gereden opnieuw op zijn Yam R6.

Kenny Meersman leek bij momenten wel over het circuit van Chimay te varen. Foto: Jan Vermeer

Lesceux kent als thuisrijder de baan dan weer als zijn broekzak en laat zien dat buiten het overheerlijke Chimay bier, het stadje ook een goeie regenrijder huisvest. Vooraan was het de Fransman Cyril Lecocq, nog zo een regenrijder, die met ruime voorsprong aan de leiding ging tot….. zijn Honda CBR zonder benzine kwam te zitten in de laatste honderden meters van de wedstrijd. Weg eerste plaats, een hoop misbaren en een gevloek van jewelste, na het missen van de zege. De overwinning ging nu naar Sebastian Frotscher, de Duitser die op een boogscheut van de Schleizer Dreieck woont en dus ook uit de voeten kan op stratencircuits.

Het Supersport-peloton op een kletsnat Chimay.

Voor de tweede plaats was het razend spannend met Lesceux en Meersman die in een tijdspanne van amper 16/1000 van een seconde voorbij start-finish denderden. Amper met het blote oog waar te nemen. Voor hen waren het opnieuw podiumplaatsen in de SSP na een lange tijd van afwezigheid op het erebordes.

Een Belgisch-Duits duel bij de Supersports tussen Gregory Botty (98) en Rico Vetter (27). Foto: Jan Vermeer

Ook de Zwitser Mauro Poncini kwam nog dicht in de buurt van het podium. Omdat de Supersport als eerste hun openingsrace hadden afgewerkt moesten ze ook in de namiddag als eersten terug de baan op. De regen was ondertussen gestopt maar op sommige plaatsen, vooral in de bosrijke sector op het circuit van Chimay, was het zeker nog niet kurkdroog. De bandenkeuze was dus cruciaal; regenbanden, intermediates of toch slicks. Heel wat piloten kozen toch voor de zekerheid en kozen voor regenbanden want het circuit laat immers weinig fouten toe. Meersman was een van hen en moest rond half koers de pits opzoeken, met banden die normaal rijden niet meer toelieten. Verkeerde gok.

De tweede Supersport-race vond wel in droge omstandigheden plaats. Foto: Jan Vermeer

Wie wel de gok van slicks nam was Nederlander Jorn Hamberg, de Benelux Trophy kampioen van 2021, die op profiel loze banden aan de start kwam en gewoon wegreed van de rest van het veld. Hij dankte hiervoor ruim zijn mekaniekers die voor hem de keuze hadden gemaakt. Lecocq kreeg nu met de tweede plaats wel de haver die hij verdiende in de eerste wedstrijd en Poncini kwam nu wel op het podium.

Jorn Hamberg heeft ondertussen al een sterke reputatie opgebouwd op de stratencircuits.

De Zwitser kwam nog opzetten maar kon Lecocq niet verschalken. Van de andere Belgen finishten Gregory Botty tweemaal en Mike Parmentier eenmaal in de top tien.

Hoog bezoek in Chimay

Nee, we bedoelen hierbij niet Zijne Majesteit de koning, die een dag voor Chimay op 21 juli de troepen schouwde en de Brabançonne hoorde spelen door de fanfare, maar heuse wereldtoppers op gebied van road race. Dat het circuit van Chimay bij de stratenracers erg geliefd is bewees de aanwezigheid van een boel Fransen en Zwitsers omdat in respectievelijk Frankrijk en Zwitserland geen races op openbare wegen mogen georganiseerd worden.

Pierre-Ives Bian is één van de weinige rijders van het Europese vasteland die een voet aan de grond krijgt in de Britse/Ierse Road Racing-scene. Foto: Jan Vermeer

Een andere topper van formaat reed bij de zijspannen met Tim Reeves en zijn bakkenist Mark Wilkes. De rijder uit Maidstone grossiert in titels. Zeg nu zelf, zeven wereldtitels, zesmaal Brits kampioen, Duits kampioen in de IDM EN een zege op het roemruchte eiland Man. Wie doet hem dat na? Reeves reed dan ook snoeihard naar twee zeges en finishte elke race met om en bij de10 seconden voorsprong voor de tweede. Met een dergelijke ellenlange erelijst geen schande voor de concurrentie.

De Engelsman Tim Reeves is de ongekroonde koning van het zijspanracen. Foto: Jan Vermeer

De volgende race voor de Benelux Trophy volgt op 13 augustus op het TT-circuit van Assen tijdens Jack’s Racing Day, het grootste kart-motor- en auto event ter wereld en tevens gratis. Hier zullen Bram Lambrechts en Ricardo Brink opnieuw hun leidersplaatsen verdedigen.

 

Geschreven op 25 juli 2023
© Motoren & Toerisme