Benelux Trophy 2023 - Jack's Racing Day, Assen

Ooit was het Rizla Racing Day, toen kwam Gamma en nu was het de derde editie van Jack’s Racing Day, een massaevenement geënt op spektakel en aanwezige vedetten uit sport-en TVwereld, doorspekt met karts-auto- en motorraces. Gratis inkom met alleen een betalend ticket voor de paddock. Veel strak in het leder gestoken jonge dames op de grid en pitstraat, rokende burn-outs en zelfs een acrobatievliegtuigje dat zich op het circuit aan de grond zet en dan effe op het rechte stuk van start-finish opnieuw met een bijna 90° -bocht lanceert. Ook WK-SSP-topper Stefano Manzi mag op zijn Ten Kate Yamaha het volk animeren met wheelies en snoeiharde doorkomsten aan de hoofdtribune. De Benelux Trophy is reeds enkele jaren, als enige tweewieler wedstrijden te gast van Lee van Dam, zelf ooit actief motorcrosser, maar nu onder de naam LDP vooral bezig met eventing. De ‘Beneluxers’, aangevuld met een tiental IDM-toppers maakten er sprankelende races van met heel wat stevige duels. Meteen een wedstrijd voor de Benelux Trophy met een pak volk op de tribunes, zoveel zelfs dat het met voorsprong de best bijgewoonde Benelux Trophy race van het seizoen is.

Tekst en Foto’s: Jan Vermeer

De massa was op de afspraak in Assen.

Het is nog volop nacht als ik mijn fotomateriaal bijeen ransel en me op weg zet naar het noorden van Nederland en meer specifiek het TT-circuit van Assen, de openingsrace van de tweewielers staat immers gepland in de vroege ochtend. Het publiek is met het zomerzonnetje reeds volop zijn weg naar de tribunes aan het zoeken, later op de dag bij de tweede wedstrijd van de Benelux Trophy, zullen de stands van de GT-bocht via start-finish, tot aan de Haarbocht-tribune afgeladen vol zitten. Op de rijdersmeeting was afgesproken dat de twee cilinderinhoud categorieën een aparte startgrid zouden uitmaken waarbij de rode lichten tweemaal, met een verschil van een goeie tien seconden, zouden uitfloepen. Iets dat door de rijders werd gevraagd en meteen zeer goed en veiliger werd bevonden. De piloten van beide klassen zouden elkaar pas op het einde van de wedstrijd tegenkomen bij het dubbelen van de langzaamste rijders.

SSP-klasse steelt de show maar eindigt met een staartje

Belgisch Supersport-duel tussen Bram Lambrechts (Ducati Gent Panigale V2 - 82) en Jef Van Calster ( Yamaha R6 - 84). Foto: Jan Vermeer

De Supersport race kende verschillende duels die op het scherp van de snede werden gevoerd, waarbij het IDM-kwartet, Twan Smits, Melvin Ven der Voort, Luca De Vleeschauwer en Milan Merckelbagh, meteen vier rijders uit de eerste zes in de tussenstand van het Duits kampioenschap, verwoed duelleerden voor de podiumplaatsen. Verder was er verder in het veld het duel voor het Benelux kampioenschap en de daarbij horende titel, tussen Jef Van Calster en Bram Lambrechts.

Luca De Vleeschauwer kwam in Assen 'trainen' met het oog op de IDM-ronde van komend weekend. Foto: Jan Vermeer

In de openingsrace knalde De Vleeschauwer na enkele ronden naar de leiding, tot hij problemen kreeg met de achtervering, waardoor zijn nieuwe achterband en ruim voor het einde, eruitzag alsof een stuk Gruyèrekaas met een kaasschaaf was bewerkt.

Melvin Vandervoort won makkelijk de eerste race bij de Supersports. Foto: Jan Vermeer

Van der Voort won nu voor Smits, de leider in de tussenstand van de IDM-SSP. In de herneming wisselden de Nederlanders van positie waardoor ze beiden eenmaal wonnen en eenmaal runner-up waren. Luca werd tweemaal derde en Merckelbagh tweemaal vierde. Een mooi resultaat voor De Vleeschauwer. De meest pittige duels kwamen echter van 2 andere Belgen die een race in de race uitvochten met als inzet aan het einde van de maand september de Benelux Trophy titel.

Bram Lambrechts en Jef Van Calster zaten constant in elkaars buurt. Foto: Jan Vermeer

De ganse race wisselden Van Calster en Lambrechts van positie, probeerden elkaar voor elke bocht uit te remmen en daarbij elke centimeter van het circuit te gebruiken. Van Calster, op de grid en in het parc-ferme bijgestaan door zijn broertje Ferre, die nu zelf eens mocht rondhossen met bandenwarmers en het karretje met de stroomgroep, won het pleit en neemt daarbij de leiding in de tussenstand weer over van Lambrechts. In de openingsrace, toen de zomerzon nog lange schaduwen wierp op de baan, was het zelfs bij de allerlaatste doorkomst aan de Geert Timmer-chicane dat youngster Van Calster zijn move deed. Een zege met amper enkele meters voorsprong op zijn rechtstreekse concurrent. In de tweede wedstrijd snoepte Sven Wind enkele punten weg voor de neus van Van Calster, maar wat belangrijker was voor deze laatste, was dat Nederlander Ruben Bijman Lambrechts nog enkele punten meer afsnoepte. 

IDM SSP-leider Twan Smits won de tweede race. Foto: Jan Vermeer

Na de eerste race kreeg de SSP-klasse nog een staartje omdat ettelijke vaste deelnemers aan de Benelux Trophy in de 600cc klasse het niet eens waren met de technische kenmerken van de IDM-supersporters en de daarbij horende pk-en elektronicawinst. Afgelopen winter werd immers het reglement bij de IDM identiek gemaakt aan het WK-SSP, waardoor er meer technische veranderingen mogelijk zijn. Sommige rijders vonden dat zij daardoor te veel benadeeld waren. Nadat iedereen bij racedirectie was gekomen kwam men in onderling overleg, tot het compromis, dat de top vier een verklaring zou tekenen waarbij ze de podia zouden houden, maar de punten voor het kampioenschap zouden verliezen.

Het Supersport-podium van race 2 bestond volledig uit IDM-rijders met vlnr Melvin Vandervoort, Twan Smits en Luca De Vleeschauwer. Foto: Jan Vermeer

Tot een echte klacht kwam het niet want dan moeten er Zwitserse frankjes op de toog gelegd worden en ook de aanwezige technische keuring van de motorsportbond kan deze onderzoeken ter plaatse niet doen. Einde verhaal. Is misschien moeilijk uit te leggen aan een leek en geeft ook aanleiding tot het verder nadenken en finetunen gedurende de winter van reglement, technische reglementen en startprocedures van de Benelux Trophy door de bonden om dergelijke momenten te voorkomen.

Ricardo Brink bijna Benelux kampioen

Misschien wel een beetje verrassend kroonde Ricardo Brink zich reeds in Assen tot kersvers ONK- kampioen Superbike en in de Benelux Trophy staat Brink op een zucht van de titel met nog twee wedstrijden te gaan. De man op de Yam R1 steekt er dit jaar, als jarenlang ex-deelnemer aan het Duits kampioenschap, met kop en schouders bovenuit.

Superbike-actie in de Geert Timmerbocht met van voor naar achter: Colin Velthuizen, Thijs Peeter,s Jeroen Hilster en Yan Ancia. Foto: Jan Vermeer

Ook in de eerste race van de dag muisde de Zwollenaar er op kousenvoeten maar aan een rotvaart vandoor, om niet meer bedreigd te worden. In de herneming had hij genoeg aan de vierde stek. Na afvlaggen van de slotmanche tooide een geëmotioneerde Brink zich in een met gouden letters voorzien ONK-kampioenenshirt dat hij onderweg over zijn lederen overall aandeed. Stilstaand in de Strubben kwamen zeer vele concullega's hem op de schouder kloppen of een ‘high five’ geven, als beloning voor zijn tot dusver mooi jaar.

De Benelux-titel was nog geen zekerheid voor Ricardo Brink, maar hij werd in Assen wel al de nieuwe Nederlandse kampioen. Foto: Jan Vermeer

Yan Ancia en Thijs Peeters geven nog weerwerk voor de Benelux-titel maar kwamen in Assen niet echt vooraan terecht. Voor de titel zullen ze waarschijnlijk nog meer een mathematische kans hebben dan in realiteit. Zij vochten ook flinke duels uit onder elkaar, zij het op respectievelijke afstand van de podiumplaatsen, over wie vice-kampioen gaat worden bij de SBK's in de Benelux Trophy.

Yan Ancia was andermaal de beste Belgische rijder bij de Superbikes. Foto: Jan Vermeer

Peeters won tweemaal dat duel, ondanks dat Limburger Ancia zelf verklaarde dat hij met zijn BMW-M, -voor zijn doen-, een goeie wedstrijd in de Cathedral of Speed had gereden. Peeters komt nu dicht op de hielen van Ancia. En de overige podium- ereplaatsen na Ricardo Brink zal U zich afvragen. Wel die kwamen allemaal terecht bij rijders uit het IDM, die een week voor hun optreden in Assen ritme en trainingsmeters kwamen opdoen. Team Gert56, met Patrick Hobbelsberger en Toni Finsterbusch, uit Pirna, een stadje in de schaduw van Dresden, was, een week voor hun belangrijk weekend in Assen, duidelijk niet overgekomen voor een figurantenrol.

Het podium van de eerste race bij de Superbikes. Winnaar Ricardo Brink wordt geflankeerd door het Duitse Duo Patrick Hobelsberger en Toni Finsterbusch. Foto: Jan Vermeer

Hobbelsberger won race 2 voor zijn teammaatje Finsterbuch, meteen een een-tweetje voor het gastteam uit Duitsland. Zij staan natuurlijk niet voor niks derde en vierde in de tussenstand van de SBK bij onze oosterburen. In de openingsrace waren ze twee en drie geworden achter winnaar Brink. Verder allemaal Nederlanders met Colin Velthuizen en Jeroen Hilster van RR Socia Racing Team op hun BMW’s en Pepijn Bijsterbosch. Voor Hilster was het op enkele trackdays na, een eerste race van het jaar. Natuurlijk kent hij, net als de andere Nederlanders de TT-baan als zijn broekzak. Meteen zullen de meeste lezers zich afvragen hoe het bij de Superbike met de reglementen zit. Het antwoord is dat eind 2022 deze technische fiches van de IDM ingrijpender zijn veranderd bij SSP dan bij SBK.

Patrick Hobelsberger, op weg naar de zege in race 2. De Duitser reed naar eigen zeggen op z'n 'trainingsmotor'. Foto: Jan Vermeer

Daarom hier geen klachten en geouwehoer. De rijders van Team Gert 56, lieten aan ondergetekende ook weten met hun ‘trainingsmotoren‘ te hebben gereden, al heeft daar, ondergetekende en met hem half de paddock zo ook zijn bedenkingen bij. Maar het kan niet onder stoelen of banken gestoken worden dat met dergelijke deelnemers uit andere kampioenschappen en al nemen ze maar occasioneel deel of komen ze alleen om zich voor te bereiden op andere races, een zeer serieuze kwaliteitsinjectie zijn, die het niveau naar boven halen en voor spanning en op-de-rand-van-het kuipstoeltje momenten zorgt. In september volgen nog twee wedstrijdweekenden; het eerste weekend van september op het testcircuit van Goodyear banden in het Luxemburgse Colmar-Berg en het laatste volledige weekend van die maand de afsluiter in Croix-en-Ternois. Bij de SSP gaat het nog spannen om de titel. Bij de SBK’s zal het waarschijnlijk in Luxemburg prijs zijn voor Brink.

De volledige resultaten van de Benelux Trophy-ronde op het TT-circuit van Assen tijdens Jack's Racing Day vind je op www.getraceresults.com 

Geschreven op 14 augustus 2023
© Motoren & Toerisme