Benelux Trophy 2023 - Nürburgring

Terwijl de Porsches en zelfs een Ferrari knetterend een begin maken aan hun ruim twintig kilometers lange Nordschleife rond de burcht van Nürburg, maken de rijders van de Benelux Trophy zich op voor de vierde proef van dit seizoen, na Croix-en-Ternois, Hengelo en Mettet. Voor het vierde jaar op rij organiseren de mensen van de Dortmunder Motorsport Club hun jaarlijks ‘Race Weekend’ waarbij heel wat klassen en nationaliteiten, waaronder de Benelux Trophy, hun wedstrijden rijden. Op racezondag van het DMC Raceweekend zagen we amper een rode vlag-moment, wél ontelbare duels en mooie inhaalmanoeuvres.

Tekst en foto's: Jan Vermeer

Het warme weer, je kon zelfs spreken van een hittegolf, houdt West-Europa in de greep, waarbij het voor iedereen puffen en blazen is. Ook ondergetekende ‘peddelde’ met zijn fiets en de camera’s in de aanslag langs de baan waarbij twee zaken overduidelijk waren; de jaren beginnen stilaan te tellen en bergafwaarts is gemakkelijker dan bergop. Maar daar hebben de van de pk’s bulkende racemachines geen broertje dood aan. Het GP-circuit waar de Belgen, Nederlanders en Zwitser Erwan Bannhart, uit de Supersport- en Superbike-klasse aan de slag moeten, is ruim vijf kilometers lang.  Er zijn enkele beruchte en beroemde passages, zoals de hoefijzervormige Dunlop-bocht die op het laagste punt van de baan ligt en vanwaar het dan alleen maar in een razende vaart naar omhoog gaat, langs o.a. de Michael Schumacher-S, een snelle chicane, waar het nog wel eens fout kan gaan en de flauwe bijna volgas Advan-Boog waar de rijders bijna op dezelfde hoogte zijn dan start-finish. Want hier is iedereen het over eens, dat de omloop van de Nürburgring een snelle, technische en moeilijke baan is, waar er vloeiende lijnen moeten gereden worden en liefst geen uitstappen in de grindbak van de Schumacher gemaakt moeten worden. Al gebeurde dat af en toe toch, waarbij de keitjes dan telkens in de rondte vlogen. Vroeger werden op deze piste ook GP’s en WSBK-rondes gehouden en dat tot in 2013.  In dat jaar werd overigens ook de snelste ronde ooit op een tweewieler op de tabellen gezet door Tom Sykers. De Engelsman deed er op z'n fabrieks Kawasaki ZX-10R toen nipt 1:55 over om een rondje op het GP-circuit af te leggen. 

De aartsmoeilijke Michael Schumacher-S.

Brink ook in Nürburg te sterk voor iedereen

De Benelux Trophy anno 2023 heeft tijdens al de voorbije raceweekenden mooie deelnemersvelden gehad met daarbij steeds enkele wildcardrijders met naam en faam. Neem nu Twan Smits, de onbetwiste nummer een en de prins van de IDM SSP600 anno 2023 na twee raceweekenden en na valpartijen van Melvin Van der Voort. Of Pepijn Bijsterbosch die jarenlang bij de SBK’s in de IDM uitkwam en nu EWC rijdt. Het was diezelfde Bijsterbosch die na Q1 en Q2 als enige onder de grens van 2:00 dook en meteen mocht vertrekken vanop pole position. Met naast hem op de startgrid Ricardo Brink en Sander Claessen. Brink had het vrij-rijden op vrijdag, meestal voor de toppers een extra training, aan zich voorbij laten gaan.

Ondanks het feit dat hij de vrije trainingen op vrijdag had overgeslagen zat Ricardo Brink (4) er vanaf de start van de 1e race goed bij.

Bij het doven van de rode lichten stoof het deelnemersveld richting Mercedes Benz Arena en in beide races was het een landgenoot die het deelnemersveld op sleeptouw nam, met Sander Claessen in de openingsrace en Yan Ancia in de herneming. De twee Belgen hadden zich voorgenomen om het vuur aan de schenen te leggen van de Hollanders, maar tegen de tandem Brink-Bijsterbosch was geen kruid gewassen. Claessen hield het iets meer dan een ronde uit en Limburger Ancia enkele ronden meer. Maar eens de Nederlandse tandem aan de kop van de wedstrijd was, was er geen houden meer aan. Maar ook tegen het einde van de races was Brink beresterk en moest Bijsterbosch de handdoek in de (Nürburg)ring gooien.

Voor Pepijn Bijsterbosch gold de Benelux Trophy op de Nürburgring als generale repetitie voor de 24H Spa Motos.

Wat Bijsterbosch op zijn BMW 1000M ook probeerde, Brink won beide races. Daarachter won Ancia tweemaal de strijd tegen Claessen voor het laatste trapje van het erepodium. Achter dit kwartet opnieuw twee noorderburen met Thijs Peeters en Toine Gierkink, waarbij deze laatste voor het eerst in de Benelux Trophy aan de start verscheen.

Yan Ancia was tweemaal de beste Belg bij de Superbikes.

Voorheen maakte Gierkink het mooie weer bij het IDC waar hij vice-kampioen was in 2022. Achter de top zes waren het enkele Belgen, met Charl Van Gysel, Ouri Bikkems, Arnaud Mulders of nog Patrick Vandereecken die in beide races top tien plaatsen scoorden en fel met elkaar in de clinch gingen. Met 33 rijders aan de start in de Benelux Trophy was het een mooi deelnemersveld. Het blijft mooi om naar te kijken en de Nürburgring telt, ondanks de hoogteverschillen, nogal wat plaatsen waar je de rijders van ver ziet aankomen.

Nederland bis bij de Supersport

Met drie rijders, Twan Smits, Bram Lambrechts en Jef Van Calster, scratch tussen de ‘grote kanonnen’ in de top tien na de twee kwalificaties, was het duidelijk dat ze de podiumplaatsen zouden uitmaken in de 600cc klasse. Het werd tweemaal hetzelfde podium met winnaar Smits voor Lambrechts en Van Calster. Om echt een duel te hebben was Smits te sterk, maar ook het laveren van de SSP-rijders tussen de SBK’s, was niet altijd gemakkelijk. De 600cc machines nemen immers de bochten gemakkelijker dan hun zwaardere broers, maar op de lange recht stukken flitsen de SBK’s dan weer voorbij de Supersport-machines.

De Nederlander Twan Smits voert momenteel de stand bij de Supersports aan in het prestigieuze Internationales Deutsches Motorradmeisterschaft (IDM). Smits kwam naar de Eifel afgezakt om de GP-Strecke van de Nürburgring te leren kennen en won en passant beide races.

Ducatist Lambrechts doet met zijn twee podiumplekken goeie zaken, nadat hij in Mettet nog een slecht resultaat scoorde met mechanische problemen in Race2 en hierdoor neemt hij ook de leiding in de tussenstand weer over van Van Calster.

Bram Lambrechts deed op de Nürburgring een goede zaak in de strijd om de Belgische titel.

Het achtervolgende groepje Nederlanders met Wes Kleinfeld, Elias Van Roekel en Rene Bosma moesten in Nürburg terrein prijsgeven op Lambrechts. Kleinfeld, tweemaal vijf, won het pleit tegen zijn landgenoten maar moest wel Kenny Meersman laten voorgaan die tweemaal vierde werd.

Belgisch-Nederlands duel op een Duits circuit: Kenny Meersman vs Wes Kleinfeld op de GP-Strecke.

Meersman trad opnieuw aan op zijn Yamaha R6 en reed net als Claessen (SBK-Belgian Twin Trophy), Joshua Broes (SSP-BTT) en Jaimy Deleersnyder (SSP-Yamaha R7 Cup) vier races op een dag.

De jonge Jef Van Calster - hier vanop de rug gezien - moet in de SSP-stand van de Benelux Trophy alleen Bram Lambrechts laten voorgaan.

Na de races op de Nürburgring dienen Ricardo Brink, bij de Superbikes, en Bram Lambrechts, bij de Supersport, zich meer en meer aan als de te kloppen kandidaten voor de Benelux Trophy titels. Zonder ernstige problemen of blessures voor Brink, zullen Peeters, Ancia en Claessen onder zich uitmaken wie na Brink vice-kampioen wordt. De volgende race is in Assen, begin juli, tijdens de Dutch Classic van de Duitse organisatie Klassik Motorsport.

De tussenstanden van de Benelux Trophy vind je terug op de site van de Belgische Motorrijdersbond: www.fmb-bmb.be 

Geschreven op 15 juni 2023
© Motoren & Toerisme