Onder leiding van ingenieur Stefan Hans is BMW Motorrad er in geslaagd hun 1200 GS autonoom een ronde te laten afleggen op het circuit van Miramas in Frankrijk. De motor versnelt, stopt en neemt bochten, zonder enige tussenkomst van buitenaf.
BMW benadrukt dat het echter niet de bedoeling is om een compleet autonome motor te ontwikkelen waar de motorrijder bijzaak wordt. De technologie is bedoeld om te assisteren. Hiermee hoopt BMW motorrijden vooral veiliger te maken, maar ook comfortabeler en zelfs leuker. Dit prototype moet info verzamelen over de rijdynamiek, waardoor gevaarlijke situaties vroeger kunnen worden opgemerkt.
Als extraatje stelt BMW hun nieuwste lichttechnologie voor. Bochtenverlichting en zelfs laserlichten zullen hoogstwaarschijnlijk binnenkort terug te vinden zijn op de nieuwe topmodellen.
En ook 3D printen vindt sinds kort zijn weg van de auto- naar de motordivisie, deze techniek biedt een bijna ongelimiteerde ontwerpvrijheid. BMW heeft een volledig frame laten printen, inclusief de achterbrug, op een manier die voordien niet mogelijk was. Tenslotte wordt volop ingezet op de digitale uitwisseling van locatie tussen auto en motor, met als hoofddoel ongelukken te voorkomen.
Het is duidelijk dat BMW kan profiteren van de synergie met de autoafdeling. Veel technieken die worden ontwikkeld voor de vierwielers, vieren kort erna hun intrede bij de tweewieler.