Blokje rond op de nieuwe Trevor DTRe Vince

Het Belgische Trevor Motorcycles lanceert de DTRe Vince, het nieuwe broertje van de opvallende DTRe Stella. Met zijn unieke silhouet blijft deze elektrische motor trouw aan het minimalistische design waarvoor Trevor bekend staat. Rechtstreeks van de lokale productielijn kregen we de exclusieve kans om een eerste indruk op te doen - met een snelle rit rond de blok.

Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat deze tweewieler allesbehalve doorsnee is. De twee Belgische oprichters van Trevor kozen van meet af aan voor een uniek, minimalistisch design, gericht op de hippe stadsrijder - de doelgroep waarvoor deze motoren uiteindelijk zijn gemaakt. Drie jaar na de Stella is het nu de beurt aan de Vince, een doorontwikkeling die de kinderziektes van zijn voorganger aanpakt en waarvoor Trevor goed geluisterd heeft naar de praktijkervaring van z'n gebruikers. Tijd om de specificaties onder de loep te nemen.

Ook de Vince is volledig elektrisch, dus een degelijke actieradius is cruciaal. De batterijcapaciteit is verhoogd naar 5 kWh, volgens Trevor goed voor een bereik van zo’n 100 km. Dat is ideaal voor in de stad en precies daarom werd gekozen om de Vince binnen de A1-rijbewijscategorie te houden. Zo spreekt hij een zo breed mogelijk publiek aan: van pendelaars die het filerijden beu zijn tot al wie een speed pedelec net iets te gewoontjes vindt.

Anders dan bij de Stella werd ditmaal gekozen voor een Gates riemaandrijving. Zo'n rubberen tandriem moet namelijk niet gesmeerd worden en moet minder frequent vervangen worden. Verder springt de strak vormgegeven koplamp in het oog, net als het designzadel en de Nissin-remmen. Tractiecontrole ontbreekt, net als een ABS-systeem, maar dat heeft een reden: de Vince werd gehomologeerd als enduro. Geen loze claim, want ook offroad biedt deze motor flink wat rijplezier - zonder de rust van natuurliefhebbers te verstoren. Nog goed nieuws voor wie z'n Vince enkel offroad wil gebruiken, want dan valt hij ook vrij te zetten tot een mooie 30 pk.

Niet onbelangrijk in tijden waarin invoerheffingen ons om de oren vliegen: de Vince combineert hoogwaardige componenten uit het buitenland met een assemblage in ons eigen land. De aandrijving komt van het Deense E-Racing, het frame uit Italië en de batterij uit Taiwan, maar de uiteindelijke afwerking gebeurt dus met veel oog voor detail in België. Toch een mooie meerwaarde, als je het ons vraagt.

Het model waarop we vandaag reden, was nog een pre-productieversie. Maar wie interesse heeft, kan alvast een voorbestelling plaatsen en komende zomer als een van de eersten rondrijden met Trevor’s nieuwste. Met een prijskaartje van € 9.995,00 ligt hij aan de hoge kant vergeleken met een klassieke motor. Maar als je kijkt naar de prijzen van moderne speedpedelecs, zou dit weleens een stijlvol en vooral leuker alternatief kunnen zijn!

Hoe rijdt dat?

Onze reporter Maarten kreeg de kans om een pre-productieversie van de Trevor Vince uit te proberen in het bedrijventerrein. "Zonder werkend dashboard kan ik moeilijk objectief zijn over de prestaties van de Vince, maar zo kon ik tijdens het minimalistische testritje wel 100% focussen op het stuurgedrag van deze nieuwe motor. Wat eerst opviel, was de kaarsrechte zitpositie. Gooi nog een breed stuur en relatief weinig kilo's in de mix, en dat is het recept voor een flitsend sturende street tracker. Maar wie strakke visuele lijnen wil, moet daar ook iets voor opofferen. In dit geval miste ik vooral een tank om vast te grijpen met mijn knieën, maar daar wen je misschien snel aan."

"Eenmaal onderweg viel op dat er onder het minimalistische uiterlijk ook aardig wat trekkracht schuilgaat. Verwacht je niet aan een overdonderende koppel en meterslange wheelies van zodra je de gashendel opent - althans niet in de Street-mode die ik kon proberen - maar een gezwinde en vooral geruisloze versnelling, ruim voldoende om de gemiddelde stadswagen achter je te laten na een stoplichtsprintje. De snelheid kon ik niet aflezen zonder dashboard, maar gevoelsmatig leek het toch alsof ik in geen tijd tegen de 100 aantikte."

"Dat Trevor z'n nieuwste telg nu aan net geen 10k in de markt gaat zetten, maakt me echt gelukkig. Wil je jouw motor sneller of luider, gifgroen of knaloranje, dan vind je bij andere merken ook veel lekkers voor datzelfde budget. Maar voor al wie z'n motor liefst modieus, geruisloos, uniek, ecologisch verantwoord én lokaal geassembleerd wil, moet zeker kijken naar deze Trevor Vince." 

Samenstelling: Charly de Kinderen

Foto's: Trevor Motorcycles, Charly de Kinderen

Geschreven op 25 maart 2025
© Motoren & Toerisme