BMW International GS Trophy: Dag 7

Op de voorlaatste dag van de International GS Trophy kregen de deelnemers een echte ‘bergetappe’ voorgeschoteld. Wie zich in de zuidelijke helft van het Zuidereiland wil verplaatsen wordt voortdurend geconfronteerd met geografische én geologische hindernissen in de vorm van bergen. Daarom stonden er niet minder dan vier bergpassen op de routekaart. Een route van in totaal 375 km, waarvan 180 km over gravelwegen of bergpaden liep. De overige 195 km liepen over geasfalteerde wegen.

Twee proeven moesten het kaf verder van het koren scheiden op dag 7. De eerste proef, de Akrapovic Challenge was een individuele chronoproef die uitgezet was op een hellend terrein met gravelbodem. Vooral de hellende bochten bleken sommige deelnemers parten te spelen. Het Zuid-Afrikaanse en Franse team pakte deze proef beredeneerd aan. Logisch, want met de eindstreep in zicht konden beide teams zich geen grote misstappen meer permitteren. De tweede proef van de dag, vond plaats op de hoogste plek van de Thomson Gorge bergpas. Op een pashoogte van 900 meter moesten de deelnemers de ‘Gate Clutch Start’ afwerken. Daarbij moest een BMW F 850 GS op een zo kort mogelijke afstand in gang geduwd worden om onmiddellijk daarna weer tot stilstand te komen. De Russen durfden in deze proef de nodige risico’s te nemen en hadden daardoor niet meer dan vijf (!) meter nodig om de opdracht tot een goede einde te brengen.

De etappe eindigde aan de oevers van Lake Wanaka, in de schaduw van de 2.475 meter hoge Mount Aspiring. In het klassement leidde Zuid-Afrika nu voor Italië en Frankrijk.

Videoverslag International GS Trophy Dag 7:

 

 

Foto’s: BMW Group Press

Video: YouTube.com/BMW Motorrad

 

Geschreven op 16 februari 2020
© Motoren & Toerisme